Уроки розвитку мовлення 4 клас - 2016

УРОК 10. ДЕТАЛЬНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

Мета: удосконалювати навички та вміння учнів детально переказувати текст, ділити текст на частини, складати план; розвивати усне та писемне мовлення, пам'ять, увагу, уміння використовувати у мовленні синоніми; виховувати самостійність у роботі, любов до тварин.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Мовленнєва розминка

— Доберіть риму, знайдіть схожі за звучанням слова (рими).

Йшов грибочок на... (горбочок)

Й зачепився за... (пеньочок).

Не здолав грибок... (горбка),

Та й лишивсь біля... (пенька).

Білка скочила на... (гілку),

Розгойдала гілку... (білка).

Погойдалась білка... (трішки)

Та й майнула по... (горішки).

2. Гра «Конструктор». Робота в парах

— Спробуйте сконструювати речення і скласти текст.

ГОПІДКАТОВ ОД МИЗИ

У сілі женко тугоєсять од зими. тоХ гім, жев летіввід ан депівнь дів лодухо і лодуго. тоХ ливсязаши, пієспоша тугозатива бісо чіхар. каБіл велавід діп моруко доне з лихкруг згнід. диТу наво ласкла рігокиш, кишши. каБіл саднажує бигри ан логічки і сутьши. зимУку наво дебу ристтиба і тиїс бигри.

ПІДГОТОВКА ДО ЗИМИ

У лісі кожен готується до зими. Хто міг, вже відлетів на південь від холоду і голоду. Хто залишився, поспішає заготувати собі харчі. Білка відвела під комору одне з круглих гнізд. Туди вона склала горішки, шишки. Білка насаджує гриби на гілочки і сушить. Узимку вона буде стрибати і їсти гриби.

III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми писатимемо детальний переказ тексту.

— Як ви розумієте слово детальний? (Детально розроблений, досконалий, розгорнутий, найдокладніший, ретельний. У ньому зберігаються тема та зміст тексту, послідовність дій.)

— А ще ми виконаємо творче завдання до переказу.

— Відгадайте, про кого говоритимемо на уроці.

2. Розповідь учителя

БІЛОЧКА

Хвіст трубою, спритні ніжки —

Плиг із гілки на сучок!

Носить білочка горішки

В золотий свій сундучок.

В неї очі, мов горішки,

Кожушинка хутряна,

Гострі вушка, наче ріжки,

У дуплі живе вона.

І міркує: а нехай-но

Ще побудуть тут мені!

Поки дні іще хороші,

Поки є іще тепло,

А як випадуть пороші,

Заберу їх у дупло.

Буде холодно надворі,

Сніг посиплеться з дубів,

Буде в мене у коморі

Ціла в’язочка грибів!

Але білочці не спиться.

Дятел тукає: тук-тук!

Щоб не вкрала їх лисиця

Або хитрий бурундук.

— Усі знають і полюбляють цього маленького рудого звірка. А про те, як вона готується до зими, ми багато читали и писали твори.

— Що білочка запасає на зиму? Як вона це робить?

— Не завжди знаходить білка свої запаси, коли нанизує гриби на гілочки. Але вона не переймається, тому що ці грибки знаходять її родички — такі самі білочки. А горішки та шишки, які вона ховає не тільки у своє дупло, але й під кущик, біля коріння дерев дають нові росточки. Мешкає білочка не тільки в лісі: великі фруктові й горіхові сади та міські парки цілком улаштовують білку.

Цікава технологія розгризання білкою горіха. Швидко обертаючи горіх у передніх лапках, білка вигризає в ньому невелику дірку з того боку, де є гострий кінчик, а потім укладає в неї два нижні різці. Фокус полягає в тому, що у білки, як у багатьох гризунів, нижня щелепа складається з двох половинок, з’єднаних еластичним м’язом. Коли білка злегка стягує їх разом, різці розходяться у сторони і діють, як клин, вбитий в отвір,— горіх розкривається навпіл.

БІЛКИ

На гілці білка сердиться

І другу проганя:

— Не смій до мене дертися,

Бо ця сосна моя!

Я тут з початку осені

Збираю урожай.

Тікай з моєї сосонки,

Мені не заважай!

Ой, білко, як не соромно!

Сваритися облиш!

Стрибати вниз і вгору вам

Удвох ще веселіш.

А потім ви поскачете

До другої сосни.

І шишок, ось побачите,

Вам стане й до весни!

Н. Забіла

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. ДЕТАЛЬНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ

1. Ознайомлення з текстом (читає вчитель)

— А як ви гадаєте, як почуватиметься білочка не в лісі, а в будинку? Чи буде готуватися до зими?

ЗАПАСЛИВА БІЛОЧКА

Юркові подарували білку. Руда красуня дуже швидко стала ручною. Сміливо стрибала дітям на плечі, просила цукор або цукерку. Дуже білочка любила солодощі.

Одного разу з вазочки на кухні зникли цукерки. Мама покликала дітей. Але вони не знали, хто взяв цукерки. А другого дня з буфету цукор зник. Розсердився батько і замкнув буфет.

Одного разу сидів Юрко на дивані та читав. Раптом бачить: білка скочила на стіл, схопила скоринку хліба і — на шафу. Зазирнув Юрко на шафу. А там під старим капелюхом — і цукерки, і цукор, і різні кісточки.

2. Аналіз тексту за змістом

— Як звали хлопчика?

— Кого подарували хлопчикові?

— Чи звикла білочка до людей?

— У чому це виражалося?

— Що полюбляла білочка найбільше?

— Звідки зникли цукерки?

— Де стояла вазочка?

— Кого матуся запитала про цукерки?

— Чому розсердився батько? Що він зробив?

— Коли Юрко помітив білочку?

— Що вона зробила?

— Що побачив Юрко під старим капелюхом?

3. Мовленнєвий аналіз тексту

— Доберіть синоніми до слів.

Білка — руда красуня, білочка, вона.

Зникли — пропали, десь поділися, загубилися.

Скочила — стрибнула, плигнула, підскочила.

— Доберіть влучні слова до поданих.

Білка (хто?) — красуня, господарка, ласунка.

Білка (яка?) — руда, спритна, швидка, хазяйнувата, запаслива.

Білка (що робить?) — стрибає, просить, їсть, ласує, ховає, запасає.

4. Повторне слухання тексту. Складання плану

— До якого типу належить цей текст? Доведіть.

— З яких частин складається текст?

— Назвіть зачин; основну частину; кінцівку.

— Чи є тут кінцівка? Як можна продовжити текст?

— Складіть 2-3 речення, щоб закінчити текст.

Варіанти кінцівки, які склали діти

• Юрко покликав батьків і дітей. Він показав їм схованку білочки.

• Ось яка запаслива! — вигукнув Юрко. З того часу Юрко почав підкладати ласощі білочці на шафу.

• Білочка жила в домі у Юрка до весни. У травні під час екскурсії діти віднесли її до лісу.

План

1. Руда красуня стала ручною.

2. Білка любить солодке.

3. Солодощі зникають.

4. Схованка на шафі.

5. ...

— Останній пункт плану придумайте та запишіть самі.

5. Усний переказ тексту

6. Словникова робота

— Вставте пропущені букви (запис на дошці).

Под..рувалі

стр..бала

пр..сила

с..ло..ке

ро..сердився

замкну..

сх..пила

ск..ринка

кап..люх

— Розкрийте дужки (запис на дошці).

(По)дарували

(на)кухні

(з)буфету

(на)дивані

(на)плечі

(по)кликала

(роз)сердився

(на)стіл

(з)вазочки

(не)знали

(за)мкнув

(с)хопила

7. Повторне слухання тексту. Записування тексту

— Запишіть переказ тексту. Намагайтеся писати близько до тексту. Не забудьте дописати кінцівку. Працюйте за планом, користуйтеся картками з опорними словами.

Зачин

Подарували, стала ручною, стрибала, цукор, цукерку, любила солодощі

Основна частина

З вазочки, зникли, покликала, з буфету, розсердився, замкнув буфет

Кінцівка

На дивані, раптом, скочила, скоринка хліба, старий капелюх, різні кісточки

8. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— Який переказ ми писали?

— Як ви розумієте слово детальний?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Проілюструвати складений текст.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.