Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Уроки розвитку мовлення 4 клас - 2016

УРОК 10. ДЕТАЛЬНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

Мета: удосконалювати навички та вміння учнів детально переказувати текст, ділити текст на частини, складати план; розвивати усне та писемне мовлення, пам'ять, увагу, уміння використовувати у мовленні синоніми; виховувати самостійність у роботі, любов до тварин.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Мовленнєва розминка

— Доберіть риму, знайдіть схожі за звучанням слова (рими).

Йшов грибочок на... (горбочок)

Й зачепився за... (пеньочок).

Не здолав грибок... (горбка),

Та й лишивсь біля... (пенька).

Білка скочила на... (гілку),

Розгойдала гілку... (білка).

Погойдалась білка... (трішки)

Та й майнула по... (горішки).

2. Гра «Конструктор». Робота в парах

— Спробуйте сконструювати речення і скласти текст.

ГОПІДКАТОВ ОД МИЗИ

У сілі женко тугоєсять од зими. тоХ гім, жев летіввід ан депівнь дів лодухо і лодуго. тоХ ливсязаши, пієспоша тугозатива бісо чіхар. каБіл велавід діп моруко доне з лихкруг згнід. диТу наво ласкла рігокиш, кишши. каБіл саднажує бигри ан логічки і сутьши. зимУку наво дебу ристтиба і тиїс бигри.

ПІДГОТОВКА ДО ЗИМИ

У лісі кожен готується до зими. Хто міг, вже відлетів на південь від холоду і голоду. Хто залишився, поспішає заготувати собі харчі. Білка відвела під комору одне з круглих гнізд. Туди вона склала горішки, шишки. Білка насаджує гриби на гілочки і сушить. Узимку вона буде стрибати і їсти гриби.

III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми писатимемо детальний переказ тексту.

— Як ви розумієте слово детальний? (Детально розроблений, досконалий, розгорнутий, найдокладніший, ретельний. У ньому зберігаються тема та зміст тексту, послідовність дій.)

— А ще ми виконаємо творче завдання до переказу.

— Відгадайте, про кого говоритимемо на уроці.

2. Розповідь учителя

БІЛОЧКА

Хвіст трубою, спритні ніжки —

Плиг із гілки на сучок!

Носить білочка горішки

В золотий свій сундучок.

В неї очі, мов горішки,

Кожушинка хутряна,

Гострі вушка, наче ріжки,

У дуплі живе вона.

І міркує: а нехай-но

Ще побудуть тут мені!

Поки дні іще хороші,

Поки є іще тепло,

А як випадуть пороші,

Заберу їх у дупло.

Буде холодно надворі,

Сніг посиплеться з дубів,

Буде в мене у коморі

Ціла в’язочка грибів!

Але білочці не спиться.

Дятел тукає: тук-тук!

Щоб не вкрала їх лисиця

Або хитрий бурундук.

— Усі знають і полюбляють цього маленького рудого звірка. А про те, як вона готується до зими, ми багато читали и писали твори.

— Що білочка запасає на зиму? Як вона це робить?

— Не завжди знаходить білка свої запаси, коли нанизує гриби на гілочки. Але вона не переймається, тому що ці грибки знаходять її родички — такі самі білочки. А горішки та шишки, які вона ховає не тільки у своє дупло, але й під кущик, біля коріння дерев дають нові росточки. Мешкає білочка не тільки в лісі: великі фруктові й горіхові сади та міські парки цілком улаштовують білку.

Цікава технологія розгризання білкою горіха. Швидко обертаючи горіх у передніх лапках, білка вигризає в ньому невелику дірку з того боку, де є гострий кінчик, а потім укладає в неї два нижні різці. Фокус полягає в тому, що у білки, як у багатьох гризунів, нижня щелепа складається з двох половинок, з’єднаних еластичним м’язом. Коли білка злегка стягує їх разом, різці розходяться у сторони і діють, як клин, вбитий в отвір,— горіх розкривається навпіл.

БІЛКИ

На гілці білка сердиться

І другу проганя:

— Не смій до мене дертися,

Бо ця сосна моя!

Я тут з початку осені

Збираю урожай.

Тікай з моєї сосонки,

Мені не заважай!

Ой, білко, як не соромно!

Сваритися облиш!

Стрибати вниз і вгору вам

Удвох ще веселіш.

А потім ви поскачете

До другої сосни.

І шишок, ось побачите,

Вам стане й до весни!

Н. Забіла

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. ДЕТАЛЬНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ

1. Ознайомлення з текстом (читає вчитель)

— А як ви гадаєте, як почуватиметься білочка не в лісі, а в будинку? Чи буде готуватися до зими?

ЗАПАСЛИВА БІЛОЧКА

Юркові подарували білку. Руда красуня дуже швидко стала ручною. Сміливо стрибала дітям на плечі, просила цукор або цукерку. Дуже білочка любила солодощі.

Одного разу з вазочки на кухні зникли цукерки. Мама покликала дітей. Але вони не знали, хто взяв цукерки. А другого дня з буфету цукор зник. Розсердився батько і замкнув буфет.

Одного разу сидів Юрко на дивані та читав. Раптом бачить: білка скочила на стіл, схопила скоринку хліба і — на шафу. Зазирнув Юрко на шафу. А там під старим капелюхом — і цукерки, і цукор, і різні кісточки.

2. Аналіз тексту за змістом

— Як звали хлопчика?

— Кого подарували хлопчикові?

— Чи звикла білочка до людей?

— У чому це виражалося?

— Що полюбляла білочка найбільше?

— Звідки зникли цукерки?

— Де стояла вазочка?

— Кого матуся запитала про цукерки?

— Чому розсердився батько? Що він зробив?

— Коли Юрко помітив білочку?

— Що вона зробила?

— Що побачив Юрко під старим капелюхом?

3. Мовленнєвий аналіз тексту

— Доберіть синоніми до слів.

Білка — руда красуня, білочка, вона.

Зникли — пропали, десь поділися, загубилися.

Скочила — стрибнула, плигнула, підскочила.

— Доберіть влучні слова до поданих.

Білка (хто?) — красуня, господарка, ласунка.

Білка (яка?) — руда, спритна, швидка, хазяйнувата, запаслива.

Білка (що робить?) — стрибає, просить, їсть, ласує, ховає, запасає.

4. Повторне слухання тексту. Складання плану

— До якого типу належить цей текст? Доведіть.

— З яких частин складається текст?

— Назвіть зачин; основну частину; кінцівку.

— Чи є тут кінцівка? Як можна продовжити текст?

— Складіть 2-3 речення, щоб закінчити текст.

Варіанти кінцівки, які склали діти

• Юрко покликав батьків і дітей. Він показав їм схованку білочки.

• Ось яка запаслива! — вигукнув Юрко. З того часу Юрко почав підкладати ласощі білочці на шафу.

• Білочка жила в домі у Юрка до весни. У травні під час екскурсії діти віднесли її до лісу.

План

1. Руда красуня стала ручною.

2. Білка любить солодке.

3. Солодощі зникають.

4. Схованка на шафі.

5. ...

— Останній пункт плану придумайте та запишіть самі.

5. Усний переказ тексту

6. Словникова робота

— Вставте пропущені букви (запис на дошці).

Под..рувалі

стр..бала

пр..сила

с..ло..ке

ро..сердився

замкну..

сх..пила

ск..ринка

кап..люх

— Розкрийте дужки (запис на дошці).

(По)дарували

(на)кухні

(з)буфету

(на)дивані

(на)плечі

(по)кликала

(роз)сердився

(на)стіл

(з)вазочки

(не)знали

(за)мкнув

(с)хопила

7. Повторне слухання тексту. Записування тексту

— Запишіть переказ тексту. Намагайтеся писати близько до тексту. Не забудьте дописати кінцівку. Працюйте за планом, користуйтеся картками з опорними словами.

Зачин

Подарували, стала ручною, стрибала, цукор, цукерку, любила солодощі

Основна частина

З вазочки, зникли, покликала, з буфету, розсердився, замкнув буфет

Кінцівка

На дивані, раптом, скочила, скоринка хліба, старий капелюх, різні кісточки

8. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— Який переказ ми писали?

— Як ви розумієте слово детальний?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Проілюструвати складений текст.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.