Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Уроки розвитку мовлення 4 клас - 2016

УРОК 4. СКЛАДАННЯ ПИСЬМОВОГО ТВОРУ-ОПИСУ ЗА КАРТИНОЮ К. БІЛОКУР «СОНЯШНИКИ»

Мета: навчати учнів складати твір-опис рослини за картиною; закріплювати вміння стисло і послідовно висловлювати думку, складати план; розвивати мовлення, творчу уяву, спостережливість; виховувати естетичні смаки, інтерес до образотворчого мистецтва, любов до природи, почуття гордості за видатних людей України.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Як швидко літо проминуло!

Прийшла осінняя пора.

Немов на крилах полинуло

Кохане літечко з двора!..

Садок марніє потихеньку,

Пожовклі падають листки,

Вітрець не віє вже тепленько,—

Жене понурі хмарки.

Посох горошок на городі,

Мачок вже цвіт давно згубив,

Високий соняшник на грядці

Журливо голову схилив.

Олена Пчілка

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Мовленнєва розминка

— Читайте швидко та чітко!

Гірка — дірка — зірка — мірка — нірка

Лавка — лапка — ланка — ласка — латка

— Чим відрізняються ці слова?

— Спробуйте утворити нове слово, змінивши одну букву.

Ранок — ... (ґанок)

голос — ... (колос)

гілка — ... (голка)

горіх — ... (горох)

білка — ... (балка, булка)

річка — ... (нічка, січка)

2. Гра «Конструктор». Робота в парах

— Спробуйте сконструювати речення і скласти текст.

РОГАЗ

еньД увб учдовий. Уечвеір еликав орнач марах акрилаз есв еноб. оПа- чаляс ильнас рогаз. траСиншй арду оргум ртусоснув есьв убидонк. урБя унгла і аламал ередав. таСло озсвім етонм. ощД ивб оп ишакбх. улоБ ритовнож і траношс.

ГРОЗА

День був чудовий. Увечері велика чорна хмара закрила все небо. Почалася сильна гроза. Страшний удар грому струснув весь будинок. Буря гнула і ламала дерева. Стало зовсім темно. Дощ бив по шибках. Було тривожно і страшно.

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо писати твір-опис рослини. А якої саме, ви дізнаєтеся, розшифрувавши слово.

• Квітка ця на сонце схожа,

На олію вона гожа,

Жовті пелюсточки має,

Їх до сонця повертає. (Соняшник)

— Так, ця рослина — соняшник. Сьогодні ви дізнаєтеся щось нове про цю рослину, почуєте і побачите, як її зображали в своїх творах та роботах поети, письменники, художники. А потім напишете твір-опис.

2. Поети, письменники та художники — про соняшник

— Послухайте вірш про соняшник.

СОНЯШНИК

На городі соняшник

Сонячно зацвів —

Розпрямив голівоньку,

Рученьки розвів.

Милувався сонечком,

Дощик зустрічав

І смачним насіннячком

Діток пригощав.

Посміхайся ж, друже наш,

Нам через віконечко,

Мила наша квіточка —

Друге наше сонечко.

Р. Василькевич

На дошці — малюнки та ілюстрації соняшників.

— Як автор називає соняшник? Чому?

— Розгляньте ілюстрації соняшників. Чи подобається вам ця рослина?

— Як ви вважаєте, чи можна цю рослину назвати квіткою? Чому?

Соняшник уважають квіткою-велетнем. Інколи вони можуть досягати 4,5 м заввишки. Діаметр суцвіття — 30 см. Коли квітка достигає, її голівка перетворюється на великий склад насіння. Квітка соняшника має цікаву особливість: протягом дня вона повертає свою золоту голівку за сонцем, ніби не може намилуватися ним; недарма цю рослину називають соняхом — сонячною квіткою. В Україні соняшник — рослина-символ. У Китаї вона символізує довголіття. Китайці вірять, що ці рослини наділені магічними силами.

Багато видатних художників з усього світу зверталися до теми квітів, зокрема теми соняшників.

— Порівняйте, як різні художники зображують квіти соняшника. (На дошці — репродукції картин Вінсента ван Гога, Поля Гогена.)

— А тепер погляньте, з якою любов’ю намалювала соняшники українська художниця Марія Приймаченко. (На дошці — репродукція картини М. Приймаченко «Соняшник життя».)

— А ось як письменники розповідали про цю квітку.

КВІТНУТЬ СОНЯШНИКИ

Липневого ранку, коли сонце тільки-но зажевріло на сході, свої маленькі зелені голівки до нього повернули соняшники.

Рожевий прозорий схід дедалі більше розпалювався, червоно-багряне сонце сходило над обрієм. Слідом за сонцем, стежачи за його рухом на небосхилі, повертали свої жовті голівки соняшники. Обережно вони розтуляли свої пелюстки, і згодом маленька зелена голівка перетворювалася на величезну жовту квітку, що радісно посміхалася теплому сонечку.

Тендітний соняшник уособлює сонце на землі. Існує легенда про те, що колись давно на землю наслали прокляття боги, які хотіли помститись людству за те, що воно від них відреклося. Вони закрили землю хмарами, крізь які не могло пробитися Сонце. Люди почали хворіти, голодувати.

Люди почали молитись — і Бог розігнав хмари. Сонячне світло бризнуло в усі боки, зігріваючи всіх своїм теплом. Бог дав людям насіння, яке було скупане в сонці. І з цього насіння виріс соняшник. Люди з давніх-давен уважають соняшник дитям Сонця.

Соняшники завжди дивляться на Сонце, стежать за ним, повертаючи свої жовті голівки за його ходом. Уранці, посміхаючись, розкриваються і ніби ніжаться під теплим променем сонця весь день, а ввечері, сумуючи, закриваються, бо сонце сідає. Настає ніч... Спить земля... Розквіт соняшників — це народження сонця, здається, що все навколо палахкотить, переливається, заряджається сонячним теплом. Немов тисячі дитячих облич посміхаються до нас, кивають нам голівками, запрошуючи нас: подивіться, які ми прекрасні маленькі сонечка-соняшники.

Цвітуть соняшники, радіють теплу і сонцю...

— Чи сподобалося вам оповідання про соняшник?

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. СКЛАДАННЯ ТВОРУ-ОПИСУ ЗА КАРТИНОЮ К. БІЛОКУР «СОНЯШНИКИ»

1. Ознайомлення з картиною К. Білокур

— Розгляньте репродукцію картини К. Білокур «Соняшники».

— Чи сподобалася вам картина? Чим саме?

— Що ви знаєте про цю художницю?

— Народилася К. Білокур у день святої великомучениці Катерини 7.12.1890 р. у селі Богданівка на Черкащині. До школи не ходила, самотужки навчилася читати і писати. Ще зовсім маленькою дівчинкою її полонила синя квіточка. Малювати почала вуглинками з печі на крадькома взятому в матері полотні. Батьки не мали змоги оплатити навчання, і тому вчилася малювати вона самотужки.

Зображувала К. Білокур на своїх полотнах переважно квіти. Так любила вона їх, відчувала їхню красу: «Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не намилуюся». Сама ніколи не зривала квітів, бо вважала, що зірвана квітка — вже не квітка. І тому малювала вона, виходячи в поле, в садок чи з пам’яті.

2. Аналіз репродукції картини

— Чим репродукція відрізняється від справжньої картини?

— Що зображено на картині?

— На що схожі голівки квітів?

— Які стебла у квітів?

— Які кольори переважають у зображенні квітів?

— Як ви вважаєте, яка пора дня зображена? Доведіть.

— Чи яскраво видно квіти?

— Менша квітка розвернена до глядача. Що ви помітили? (Ніби маленьке обличчя. Воно усміхається й підморгує.)

— Більша квітка нахилена до меншої та ніби дивиться на неї. Кого ви уявляєте, дивлячись на ці дві квітки? (Маму і синочка)

— Навіщо мама-квітка може нахилитися до дитини? (Нашіптує щось, розмовляє з нею.)

3. Складання усної розповіді

— Згадайте правила складання твору-опису.

— Скільки частин буде в розповіді?

— Як можна назвати твір? (Соняшники. Чудові квіти. Квіти сонця. Золотоголові красені.)

— З чого почнете розповідь? Що ви бачите на передньому плані?

— На що вони схожі? (Вони схожі на сонечко.)

— Що вони тримають на високих струнких стеблах? (На високих струнких стеблах вони тримають великі голівки із золотими пелюстками.)

— На що схожий маленький соняшник? (Маленький соняшник схожий на хлопчика у жовтому брилику.)

— Що він робить? (Він жартівливо нахилив голівку і ніби усміхається до своєї матусі.)

— А що робить матуся? (А вона нахилилася і про щось турботливо шепоче своєму малюкові на вушко.)

— Які кольори обрала художниця, щоб зобразити квіти? (Квіти зображено теплими яскравими кольорами.)

— Чому соняшники ніби світяться? (Вечірнє сонечко освітлює їх останніми лагідними промінчиками.)

4. Словникова робота

— Доберіть влучні слова для опису.

Стебла — високі, довгі, схожі на струни.

Голівки — маленькі, великі, схожі на капелюшок.

Пелюстки — лагідні, ніжні.

Квітка — яскрава, чудова, ніби сонечко.

— Доберіть слова-синоніми.

Намалювала — написала, зобразила,

Соняшник — сонечко, квітка — сонця, красень.

Соняшник (що робить?) качається, хитає, стоїть, підморгує, усміхається, шепоче...

5. Складання плану

План

1. Картина К. Білокур «Соняшники».

2. Опис великої квітки.

3. Опис маленької квітки.

4. Мої враження від картини.

6. Записування твору-опису

На картках записано опорні слова.

7. Перевірка написаного. Виправлення помилок

— Складіть сенкан за темою нашого уроку.

1. Соняшник.

2. Величний, золотавий.

3. Хитає, підморгує, усміхається.

4. Соняшник — золоте сонечко на полі.

5. Красень.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— Що нового ви дізналися про соняшник?

— Що запам’ятали із біографії К. Білокур?

— Чим сповнені всі картини відомої художниці? (Любов’ю до природи, до рідної землі, до України.)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Усно скласти опис іншої картини К. Білокур.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.