Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Уроки розвитку мовлення 4 клас - 2016

УРОК 5. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ «ОСІНЬ ЗА ВІКНОМ ЧАРІВНУ КАЗКУ ПИШЕ»

Мета: навчати учнів писати переказ тексту, логічно та послідовно висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати творчі здібності, мислення, увагу, пам'ять, спостережливість; розширити уявлення про красу природи за допомогою творів письменників, композиторів, художників; виховувати естетичні почуття.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Я рада бачити тут кожного із вас.

Ви всі готові до уроку. В класі тиша.

А осінь заглядає потайки у клас

І за вікном чарівну казку пише.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

Читання скоромовок

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

— Ти не вмієш так, як я,

Я не вмію так, як ти.

Ти, малий, скажи малому

Хай малий малому скаже,

Хай малий теля прив’яже.

На город заліз гарбуз, у землі засів, загруз.

Налетіла враз гроза й намочила гарбуза.

Зморщив лоба той гарбуз:

«Ох, забув узять картуз...»

Складання прислів’їв про осінь

(Весна красна квітами, а осінь — плодами.)

(Осінь збирає, а весна з’їдає.)

(Вересень пахне яблуками, а жовтень — капустою.)

Листопадаотрвереснюмвшонук,оарнжовтнюмтгсин,абіщгруднюлужріднийдінбрат.

(Листопад вересню онук, жовтню син, а грудню рідний брат.)

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Відгадайте загадку.

• Коли вона загляне в сад,

Наллється соком виноград,

І пізні яблука ранет

Солодкі стануть, наче мед.

Як помандрує по гаях

З чарівним пензлем у руках,—

Все розмалює на путі,

Берізки стануть золоті!

І ми її уклінно просимо:

— Заходь у гості, щедра... (Осінь).

— Сьогодні у нас дуже цікавий урок. Ми мандруватимемо лісами, полями, гаями разом із чародійкою осінню. Спробуємо поринути в атмосферу казкової краси осінньої природи і передати свої відчуття, переживання, подиву цією красою. У світі давно вже царює прекрасна осінь, але ми в повсякденному житті часто не помічаємо її краси. Як усе прекрасне, осінь володіє певною часткою таємничості та загадковості, напевно, тому вона завжди привертала до себе увагу поетів і композиторів, письменників та художників. І все це ми сьогодні відчуємо, побачимо, послухаємо.

А як називатиметься наша робота, пропоную відгадати.

9. ном

16. ше.

1. Пе

14. ку

12. ну

4. текс

3. каз

6. «Осінь

7. за

10. ча

13. каз

5. ту

11. рів

15. пи

8. вік

2. ре

— Так, ми будемо писати переказ тексту «Осінь за вікном чарівну казку пише».

2. Розповідь учителя з елементами бесіди

— Послухайте музичну п’єсу П. Чайковського «Жовтень. Осіння пісня» (з циклу «Пори року»).

— З якою порою року асоціюється ця музика? Обґрунтуйте свою відповідь.

— Який настрій у вас?

— Чи подобається вам ця пора року? Чим?

— Які нові фарби з’явилися у природі восени?

— А як красу осені можна зберегти навіть узимку? (Можна зібрати гербарій, сфотографувати, намалювати.)

— Які чудові картини можна побачити в Україні восени, коли весь ліс і вся земля оздоблена яскравими фарбами і візерунками! Осінь — чудова пора року. Скільки нових звуків фарб, запахів дарує нам вона. Багато художників любили і люблять осінь. Ця пора року надихала їх на написання своїх картин. Як називається малюнок, картина із зображенням природи? (Пейзаж)

— Подивіться, як зобразили цей чудовий час року відомі художники. Перед вами — репродукції картин цих художників. Розгляньте їх!

На дошці — репродукції картин, або демонструється відео: О. Мундт «Осінь»; Й. Бокшай «Закарпатська осінь»; В. Палєнов «Осінь»; І. Левітан «Золота осінь».

— Які ознаки осені зобразили художники? (Золоту осінь)

— Які фарби використовували художники? (Жовті, блакитно-сірі, коричневі, червонуваті та ін.)

— Але не тільки художників надихала ця пору року. Скільки чудових рядків їй присвятили наші письменники, поети!

Слухання віршів

ОСІНЬ

Непомітно з’явилася осінь.

Коротшим день стає щодоби,

Глянь, берізки уже — златокосі,

І в дубів багряніють чуби.

Вже у теплі краї відлетіли

Сонцелюби — дзвінкі журавлі,

Не страшні їм тепер заметілі

На далекій південній землі.

В. Бичко

Хто в хусточці червонястій

Став у лісі між дубів?

Може, дівчинка маленька

Назбирать прийшла грибів?

Ні, не дівчинка там стала —

Калина виростала.

Ту хусточку гаптувала

Щедра осінь золота.

М. Познанська

ШЕПІТ, ШЕЛЕСТ...

Шепіт, шелест, шерех листя...

Ходить осінь золотиста,

Жовтокоса, багряниста,

З тихим шумом падолисту.

Шелест, шурхіт по діброві...

Стиха осінь колискові

Шепче нам про неба просинь.

Шепче осінь. Шепче осінь...

Т. Корольова

ЗОЛОТА ОСІНЬ

В парках і садочках,

На доріжки й трави,

Падають листочки

Буро-золотаві.

Де не глянь,навколо

Килим кольористий,

Віти напівголі

Й небо синє-чисте.

Метушні немає,

Тиша й прохолода —

Осінь золотая

Тихо-ніжно ходить.

К. Перелісна

— У кожного часу року — свої звуки. Вони такі неповторні та яскраві, що багатьох композиторів надихали на створення музичних творів на теми пір року. Осінні мелодії дивовижні. (Прослуховування симфонічної сюїти «Пори року» («Осінь») А. Вівальді, аудіозапису співу птахів.)

— Які звуки осені пригадуються насамперед? (Прощальні пісні птахів, шерех листя, стукіт дощу)

— Які запахи є в осені? (Запах скошеної трави, запах ягід, грибів, чистого повітря)

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ «ОСІНЬ ЗА ВІКНОМ ЧАРІВНУ КАЗКУ ПИШЕ»

1. Ознайомлення з текстом (читає учитель)

— Ви ознайомилися з картинами видатних художників, які намалювали чудові осінні пейзажі, прослухали музичні твори та вірші про осінь.

— Який у вас настрій?

— А тепер візьмемося до роботи. Настав час написати переказ тексту.

— Що таке текст?

— Які типи тексту ви знаєте?

— Визначте тип тексту, переказ якого ми будемо писати.

ОСІНЬ ЗА ВІКНОМ КАЗКУ ЧАРІВНУ ПИШЕ

Непомітно настала красуня осінь. Сонечко посилає на землю останні теплі промінчики. Високим синім небом пливуть пухнасті білі хмарки. Повітря чисте та прозоре.

Як гарно за вікном! Казкова осінь вдягла дерева в розкішне вбрання. У велетня-дуба кована мідна броня. У вільхи і верби важкий наряд із золотої парчі. Біля лип лежить лимонне покривало. А красуні осики ніби танцюють біля річки у червоних сарафанах. Берізка одягнулася в білу спідничку, а у клена жовтогаряча сорочка. Лише ялинка стоїть осторонь у зеленому ошатному платті.

Усе палає розмаїттям кольорів. Недарма кажуть, що осінь чарівну казку пише.

2. Аналіз тексту за змістом

— Як з’явилася осінь?

— Як її назвали?

— Що посилає сонечко на землю?

— Які хмарки на небі?

— Яке повітря?

— Яке вбрання обрала осінь для дерев?

— Яка броня у дуба?

— Назвіть наряд вільхи та верби.

— Чому біля лип лимонне покривало?

— У що одягнені осики?

— Назвіть одяг берізки та клена.

— У чому залишилася ялинка?

3. Мовленнєвий аналіз тексту

— Як ви гадаєте, чому сонце названо сонечком?

— Доведіть, що дуб — хазяїн лісу.

— З ким порівняно осики? Доведіть.

— Чому ялинка стоїть осторонь?

— Доберіть синоніми до слів (запис на дошці).

Непомітно — приховано, невловимо, крадькома.

Посилає — кидає.

Пливуть — біжать, летять.

Вдягла — нарядила, прибрала, одягла.

Покривало — ковдра, килим.

Одяг — наряд, шати, убір.

Сукня — плаття, сарафан.

Осторонь — неподалік, у сторонці, поблизу, окремо.

Розмаїття — безліч.

4. Повторне слухання тексту. Складання плану

— З яких частин складається текст?

— Назвіть зачин; основну частину; кінцівку.

— Назвіть тип тексту.

— Яка тема тексту? Яка головна думка?

План

1. Настання красуні осені.

2. Осінь роздала розкішне вбрання деревам.

3. Чому кажуть, що осінь чарівну казку пише?

5. Усний переказ тексту

6. Словникова робота

— Вставте пропущені букви.

Неп..мітно

остан..і

ка..кове

ро..кішне

вбран..я

вел..тня

ва..кий

лимон..е

жовтог..ряча

ост..ронь

розмаїт..я

— Розкрийте дужки.

(Не)помітно

(в)дягла

(жовто)гаряча

(на)землю

(у)велетня

(о)сторонь

(за)вікном

(о)дягнулася

(роз)маїття

(не)дарма

7. Повторне слухання тексту. Записування переказу

8. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чи сподобався вам урок? Чим саме?

— Яке найяскравіше враження від уроку?

— Якою була мета уроку? Чи вдалося нам реалізувати поставлену мету?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

— Погляньте на картку з назвою теми нашого уроку. Ви помітили, що середина картки порожня? Намалюйте в середині картки ілюстрацію до нашого переказу.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.