Уроки розвитку мовлення 4 клас - 2016

УРОК 6. «ПТАШКА КРАСНА ПІР'ЯМ, А ЛЮДИНА — ДОБРИМИ СПРАВАМИ». ТВІР-РОЗДУМ (міркування)

Мета: закріплювати знання учнів про типи текстів, уміння правильно будувати текст-міркування; учити логічно й послідовно викладати свої думки на папері, словесно передавати свої враження, почуття й переживання; розвивати зв'язне мовлення, мислення, увагу, пам'ять; виховувати людяність, доброзичливість, скромність, бажання допомагати людям.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Життя дароване людині

На добрі справи і діла

І щоб нести людську святиню

У вічність та у майбуття.

І кожному дарована стежина,

Якою йде добро, а десь ще ходить зло.

Та пильним має кожен бути,

Щоб не вдалося злу дороги перетнути!

Щоб до кінця пройти, а потім зміг збагнути,

Що не даремно в світі цьому жив,

Любив, добро творив!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

Читання чистомовки

По дорозі йду додому,

Все з дитинства тут знайоме:

Деревина-дуб стоїть,

В небо сивий дим летить,

У дворі гуляють діти,

В дім дверцята неприкриті:

Дім запрошує ласкаво:

Тут і деруни,і кава,

Добрі люди проживають,

Про добробут вони дбають.

Гра «Знайди пару»

— Складіть та з’єднайте стрілочками словосполучення.

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Спробуйте відгадати загадку.

• Його не з’їси, але смак його солодкий!

Його не бачиш, але вигляд його приємний!

Воно може бути близько, якщо ти віриш у це!

Воно поруч, але його не спіймаєш! (Добро)

— Усе у світі здобувається добром та людською працею. Зводяться будівлі, будуються заводи, фабрики, вирощується хліб. І все це для людини, щоб вона була ситою, здоровою, веселою і щасливою. «А без труда нема плода»,— так каже народна мудрість.

Сьогодні на уроці ми будемо писати твір-міркування «Пташка красна пір’ям, а людина — добрими справами». Як ви його розумієте? (Відповіді дітей.)

— Птах цінується своїм забарвленням, а людину зустрічають не по одягу, а по розуму та по справах, які вона робить. Зовні людина може бути дуже гарна. А як до справи — то нічого не знає і не вміє. Люди цінують одне одного за розум та інші якості. Тільки звірі обирають собі пару за найкращі пір’я та спів. Тому справжньою красою людини вважають її розум, знання та добрі справи.

2. Складання «асоціативного куща»

— З чим асоціюється словосполучення «добрі справи»? Побудуймо «асоціативний кущ».

3. Слухання тексту

— Послухайте текст, героєм якого звичайний хлопчик, сільський учень. Він живе і насолоджується навколишнім світом: теплим сонечком, співом пташок, духмяною травою, дитячими іграми. Але не тільки це його хвилює. Він намагається зростати доброю, чуйною, уважною людиною, яка прийшла у цей світ, щоб залишити після себе слід на землі.

ПІЧУГІН МІСТ

Любили розмовляти діти про подвиги, коли верталися зі школи. Хотілося сільським дітям відзначитися у праці, врятувати людину, полетіти першими на Місяць. Семен Пічугін про це не мріяв. Він ріс хлопчиком тихим і мовчазним.

Любив Семен ходити в школу короткою стежкою через річку Бистрянку. Текла ця річка в крутих бережках. Перескочити через неї було дуже важко.

Задумав Семен вербу з одного берега на інший перекинути. Сокира у нього була добра: дідусь наточив. Узявся він до роботи. Нелегкою виявилася ця справа. Дуже товстою була верба. Тільки другого дня звалилася верба і перекинулася через річку. Приладнав Семен і перильця, щоб не звалитися з містка.

Добрий міст. З села люди почали ходити короткою стежкою. Тому, хто в обхід ішов, казали: «Іди через Пічугін міст».

Не мріяв Семен про подвиги, а став відомим. (За Є. Перм’яком)

4. Аналіз тексту за змістом

— Про що любили розмовляти діти, вертаючись зі школи?

— Чим вони хотіли відзначитися?

— Чому Семен Пічугін про це не мріяв?

— Яким він був хлопчиком?

— Як діти ходили до школи?

— Чи була ця стежка небезпечною? Чому?

— Що замислив Семен?

— Хто допомагав йому працювати?

— Чому справа виявилася нелегкою?

— Чи хлопчик упорався з вербою?

— Який вийшов міст?

— Чим мешканці села віддячили Семену?

— Що можна сказати про Семена Пічугіна?

— Для кого він зробив міст?

— Який слід залишить по собі хлопчик?

— Послухайте вірш Л. Іванової «Твори добро». Чи перегукуються рядки цього вірша з текстом?

ТВОРИ ДОБРО

Ти добро лиш твори повсюди,

Хай тепло твої повнить груди.

Ти посій і доглянь пшеницю,

Ти вкопай і почисть криницю,

Волю дай, погодуй пташину,

Приласкай і навчи дитину,

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. СКЛАДАННЯ ТЕКСТУ-МІРКУВАННЯ

1. Робота над прислів'ями

— Які прислів’я можуть допомогти нам у написанні твору?

— З’єднайте частини прислів’їв.

2. Підготовка до складання твору

— Що таке текст-міркування?

— З яких частин складається цей текст?

— Що слід записати в зачині?

— Що можна записати в основній частині?

— Про які добрі справи розповісти?

— Чим завершити твір?

3. Складання плану твору

План

1. Навіщо живе людина на землі?

2. Добрі справи великих людей для людства.

3. Народні прислів’я про добро.

4. Яку добру справу я зробив?

5. За що люди мене пам’ятатимуть?

4. Слухання вірша

Будь чистою і світлою, дитино.

Добро твори у світі кожен час.

Добро і є та категорія єдина,

Яка веде до світла кожного із нас.

Добром на доброту відповідай щоднини

Й на зло також добром відповідай.

Покликання найбільше для людини —

Добро творити! Це запам’ятай.

Н. Красоткіна

5. Записування тексту-міркування

Діти користуються картками з прислів’ями, опорними словами до твору.

6. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Який висновок ми можемо зробити наприкінці нашого уроку?

— Про ваші враження, отримані на уроці, висловіться в табличці. Підкресліть відповідні вислови.

Урок

Я на уроці

Підсумок

цікаво

працював

все зрозумів

нудно

відпочивав

дізнався більше, ніж знав

байдуже

допомагав іншим

не зрозумів

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати 3-4 прислів’я про добро, доброту.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.