Уроки розвитку мовлення 4 клас - 2016

УРОК 8. ПОРІВНЯЛЬНИЙ ОПИС ДЕРЕВ. СКЛАДАННЯ КАЗКИ ЗА ПОДАНИМ ПЛАНОМ І ОПОРНИМИ СЛОВАМИ «ГОРОБИНА І ЯЛИНА В ЗИМОВОМУ ЛІСІ»

Мета: навчати учнів складати порівняльний опис предметів; розвивати вміння характеризувати предмети, знаходити і виділяти їх відмінні риси, логічно і послідовно викладати свої думки, використовувати у мовленні синоніми, антоніми, епітети, порівняння; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати інтерес до уроку; прищеплювати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Щоб урок минув цікаво,

Всі берімося до справи!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Мовленнєва розминка

Читання скоромовок

• Над шляхом Явдошка

Шукала волошки.

Явдошко, волошки

Шукати облиш:

Над шляхом ти знайдеш

Один лиш спориш!

• Гусениця в лісочку

Гріла спину на грибочку,

Сонце гаряче пекло,

Їй голівку напекло.

Їй зроблю, коли навчусь

Із газети я картуз.

• Бачила Зіна, як зірка упала,

Зразу бажання вона загадала:

«Взимку на землю хай випаде сніг,

Зіна хай буде завзятіша всіх,

Хай її до зоосаду залюбки батьки ведуть,

Хай зефіру й мармеладу завтра зранку їй дадуть».

2. Гра «Коректор»

МИЗОВІ СТІГО

кінЗачилося севеле толі. таНасла зіпня сіньо з гонедою. дувПо лоходний тівер і вірзав тялис з редев. літВідають сотанні репелітні тахип. чоВра летвіділи ргаки. реПед льотомвід ниво годов таліли дан мєга. А в сан виз’ялися мизові стіго. сьО ан редевах дятьси жічи і гощли. ниВо люкють сінання ребези і львіхи. Сгунірі дясить ан рогобині і люкють лосодкі гояди.

ЗИМОВІ ГОСТІ

Закінчилося весело літо. Настала пізня осінь з негодою. Подув холодний вітер і зірвав листя з дерев. Відлітають останні перелітні птахи. Вчора відлетіли граки. Перед відльотом вони довго літали над гаєм. А в нас з’явилися зимові гості. Ось на деревах сидять чижі і щогли. Вони клюють насіння берези і вільхи. Снігурі сидять на горобині і клюють солодкі ягоди.

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо складати казку за поданим планом і опорними словами, навчатися робити порівняльний опис дерев. А яких — ви зараз дізнаєтеся.

• Мов зелений їжачок,

Має безліч голочок.

Поспішає до оселі

В новорічні дні веселі. (Ялинка)

• Зріст у неї, як в ліщини,

А плоди, немов в калини.

Взимку пташечок годує,

Ягідками їх частує. (Горобина)

2. Вправа «Мікрофон»

— Розкажіть, що ви знаєте про ці дерева.

3. Розповідь учителя з елементами бесіди

ГОРОБИНА

Горобина уся червона,

Навіть листя червоне теж.

І висять перестиглі ґрона

У красі дивовижних пожеж.

Ніби все навкруги палає

І горить золотим вогнем.

Дуже гарно в гаю буває,

Сяє сонце осіннім днем.

Н. Красоткіна

— Горобина росте в Україні завжди сама, одиноко. Берези, дуби, наприклад, ростуть по декілька, тому є березові та дубові гаї, а горобинових немає. В народі кажуть, що через свою самотність горобина й стала символом дівочого смутку та нещасливої жіночої долі, бо кажуть: «Яскраві ягоди з гірчинкою — від невиплаканих дівочих сліз». А ще горобина медоносна, лікарська та харчова рослина.

— Чому горобина медоносна? (Коли цвіте горобина, бджоли збирають нектар з її квітів.)

— Чому горобина лікарська? (Тому, що з неї виготовляють навари, напої, що допомагають при застуді, зупиняють кровотечу.)

— А чому горобина харчова рослина? (З ягід горобини можна виготовити сік, квас, варити киселі, повидло, варення, пекти пиріжки.)

— Подивіться на ілюстрації, на яких зображено горобину. Опишіть її.

Кора — гладка і сіра.

Листя — гострозубі, вузькі, опушені.

Квітки — білі.

Ягоди — кулястої форми, оранжево-червоного забарвлення, розміром з горошини.

Смак — гіркі і терпкі.

ЯЛИНА

Де й поділись заметілі

Із морозами й вітрами,

Лиш тумани сніжно-білі

Ходять-бродять вечорами.

Понад лугом, понад ланом,

Біля тину, біля хати...

А ялинка за туманом —

Як ведмедик волохатий.

Ніби вибігла із гаю

Й зупинилась на узгір’ї —

І чекає-виглядає,

Чи не йдуть за нею звірі.

П. Сингаївський

— Найбільш поширена ялина в Україні — у Карпатах, де вона сягає заввишки до 50 м. Давньослов’янська назва ялинки означає «колюча». Її листки-хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости, потрібно не менше ніж 12 років. В Україні є ялинки-довгожителі, їхній вік — 500 років. А ось цікавий факт. Найстарішому дереву рекордсмену, яке живе на нашій планеті,— 9950 років. Це ялина, яка росте в горах Швеції. Хвойні ліси — легені планети. Один гектар ялинового лісу забезпечує потребу людини в кисні і дає понад 2500 тонн вологи.

— Чим корисна ялина?

— З ялини бджоли збирають пилок. Ялина підгодовує і звірів, і пташок. З її деревини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк, фанеру для літакобудування. А з хвої отримують вітамін С.

— А ви знаєте, чому ялинка весь рік зелена?

Восени всі дерева скидають своє листя, а лісова красуня-ялинка впродовж зими зелена й ошатна. Зелені хвоїнки-голки — це видозмінене листя. Хвоїнки такі маленькі і на дереві їх так багато, що якщо ялинка «скине» свій колючий одяг, їй не вистачить весни, щоб знову одягнутися у густу хвою. Та все ж ялинка, як й інші хвойні дерева, змінює свій зелений наряд. Але робить вона це дуже повільно.

— Звідки ж пішла традиція прикрашати домівки ялинками?

Цар Петро I 1700 року видав наказ про зміну дати Нового року з 1 вересня на 1 січня та прикрашати ялиновими гілками, ялинками вулиці й домівки. Про цей звичай він дізнався у Німеччині.

— Опишіть ялинку.

Кора — гладка, коричневого кольору.

Голки — салатні, зелені, м’які, блискучі.

Шишки — жовтувато-коричневі.

4. Порівняльна характеристика дерев

— Ви почули цікаві відомості про дерева, а тепер спробуйте порівняти їх. Дайте відповіді на такі запитання:

• Де ростуть горобина і ялина?

• Як виглядають ці дерева?

• У яку пору року кожне з дерев виглядає найкраще?

• Чим корисні горобина і ялина?

• Яке дерево вам подобається більше і чому?

— Доберіть і запишіть слова, що характеризують кожне дерево окремо.

Горобина — висока, розлога, тендітна.

Ялина — вічнозелена, висока, казкова, пишна, колюча, струнка, молоденька.

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. СКЛАДАННЯ КАЗКИ ЗА ПОДАНИМ ПЛАНОМ І ОПОРНИМИ СЛОВАМИ «ГОРОБИНА І ЯЛИНА В ЗИМОВОМУ ЛІСІ»

1. Підготовка до написання казки

— З яких слів починаються казки? (Жили-були собі...; Одного разу...; Колись у давнину ...; На світі жили...)

— Чим казка відрізняється від розповіді, оповідання?

— Що можна розказати казкового із життя дерев у зимовому лісі?

— Що могло трапитися? Чому? (Дерева сперечалися; допомагали одне одному; вихвалялися одне перед одним...)

— Яка розмова могла відбутися між горобиною та ялиною?

— Які образні вислови можна використати?

Зачарована країна Снігової королеви.

Пухнастий білосніжний килим.

Сніг укриває гілки дерев, ніби шуба.

Усе прикрашене сліпучим снігом, прозорим льодом.

Ліс — неначе скарбниця тендітних зимових коштовностей.

На лапах ялинки лежать маленькі зірочки-сніжинки.

Видніються червоні кетяги горобини.

Під горобиною багато пташиних слідів.

Нахилилась горобина до ошатної ялинки.

2. Словникова робота

— Доберіть порівняння.

Горобина, мов... (тендітна дівчина).

Ялинка, мов... (снігова королева).

Ягідки, мов... (намистинки).

Сніжинки, мов... (зірочки).

Снігурі, немов... (червоні ліхтарики).

— Доберіть дієслова до іменників.

Ліс — дрімає, завмер, гудить, зачаровує.

Сніг — виблискує, лежить, переливається.

Метелиця — налетіла, зірвала, накидала.

Гілки — гойдалися, скрипіли, рипіли, гнулися.

Снігурі — налетіли, клювали, наїлися.

3. Усне складання казки

План

1. Казковий ліс.

2. Горобина та ялина (сперечаються, вихваляються).

3. Метелиця помирила дерева.

4. Горобина та ялина — подруги.

4. Написання казки за поданим планом та опорними словами

Опорні слова

Зачин

Галявина, казковий, зачаровує, виблискує, кришталеві коштовності

Основна частина

Нахилилась, пригорнула, посварилися, гойдалися, червоні намистинки, ошатна

Кінцівка

Налетіли, клювали, помирила, червоні ліхтарики, дякували

5. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— Чого ми навчалися?

— Чи сподобався вам урок? Чим саме?

— Чи легко бути письменниками?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Намалювати ілюстрацію до казки.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.