Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ТЕКСТ

УРОК 8 Урок розвитку писемного мовлення. Складання запитань і відповідей на задану тему

Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Складання запитань і відповідей на задану тему

Мета: розширити й поглибити уявлення учнів про питальні речення на задану тему; формувати вміння складати запитання та записувати відповіді на них, зв’язно й послідовно викладати свої думки, користуватися додатковими матеріалами; розвивати увагу, уяву, спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до малих фольклорних форм (дитячі народні пісні, заклички, мирилки тощо), культуру писемного мовлення.

Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення, твори усної народної творчості, кольорові олівці, презентації з означеної теми.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. Підготовчий етан.

II. Повідомлення теми уроку.

Учитель. Що таке усна народна творчість? Як її ще називають? Що ми відносимо до дитячої усної народної творчості?

Усна народна творчість — це народні казки, прислів’я, загадки, вислови, пісні тощо. Одна людина складе казку, а інша — пісню, які передаються вони з уст в уста. Нерідко їх зміст доповнюється чи скорочується, переходить із покоління в покоління, з однієї місцевості в іншу. Так поступово ці твори можуть набувати нового значення. Усну народну творчість ще називають фольклором, що в перекладі з англійської мови — народна мудрість. Фольклор відтворює історію, культуру, побут, традиції та вірування народу. Увесь фольклор умовно поділяють на прозовий і поетичний, або пісенний.

Народні пісні поділяють на:

— родинно-побутові — колискові, весільні, танцювальні, жартівливі пісні, пісні-голосіння;

— соціально-побутові — козацькі, кріпацькі, чумацькі, рекрутські (солдатські), бурлацькі (наймитські), стрілецькі;

— календарно-обрядові — веснянки, русальські, купальські, жниварські пісні, колядки, щедрівки. Ця поезія співвідносилася із сільськогосподарською працею та відповідними календарний обрядами.

Легендами називають усні народні оповідання про чудесні події, що сприймаються як достовірні. Вони дуже близькі до переказів і казок.

Народні казки отримали таку назву від слова казати.

Вони мають велике значення для розвитку фантазії та творчості. Виховують такі риси, як чесність, справедливість, товариськість, гуманність, сміливість, мужність тощо.

Прислів’я та приказки. До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів’я та приказки — короткі влучні вислови. Прислів’я та приказки є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду, які формулюють погляди на етику, мораль, історію й політику.

Народні прикмети. Наші пращури довго й уважно спостерігали за погодою, за поведінкою птахів і звірів і на основі своїх спостережень могли сказати, якими будуть зима, літо, весна й осінь.

Байки — це короткі оповідання, де головними персонажами переважно є тварини, рослини, неживі предмети, явища природи. Байка повинна містити певний висновок, повчання — так звану мораль.

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися складати речення — запитання і відповіді на них. Матеріалом для такої роботи буде дитяча усна народна творчість.

III. Опрацювання додаткових матеріалів.

1. Робота з текстом про народні дитячі пісні, який подається в «Зошиті з розвитку писемного мовлення» (с. 3).

2. Робота з теоретичним матеріалом, який подається в «Зошиті з розвитку писемного мовлення» (с. 3-4). Уточнення понять «слова, що виражають суть питання», «питальна думка», «вимоги до питальних речень», «культура спілкування».

3. Виконання в зошиті завдань, що стосуються прочитаного тексту. Складання питальних речень і відповідей на них.

4. Робота з підручником. Розгляд сюжетного малюнка до дитячої пісеньки «Ой, місяцю, місяченьку...» (с. 18).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити