Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ДІЄСЛОВО
УРОК 99 Побудова речень із дієсловами теперішнього та майбутнього часу в текстах
Тема уроку. Побудова речень із дієсловами теперішнього та майбутнього часу в текстах
Мета: учити школярів розпізнавати час дієслів, ужитих у текстах; удосконалювати вміння визначати особу дієслів і вживати їх в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів, використовуючи прислів’я; розвивати навички визначати головну думку в тексті, уміння аналізувати його, робити висновки; виховувати бажання пізнавати жанри усної народної творчості.
Обладнання: ілюстрації із зображенням метеликів; збірка прислів’їв.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань ме, те, ли, кі, ів.
— Пропишіть рядок слова метеликів.
— Укажіть, використовуючи знання з природознавства, до якої групи тварин належать метелики? (Комахи). Назвіть характерні ознаки цієї групи. Які види метеликів ви знаєте? У яких літературних творах згадується метелик?
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. На попередньому уроці в одній із вправ згадувався метелик, який і сьогодні допомагатиме вам виконувати завдання, та не один, а зі своїми родичами.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 357 (с. 156 підручника).
Словникова робота
Брилик (бриль) — головний убір, здебільшого буває солом’яний. Оксамит — м’яка тканина з густим коротким вертикальним ворсом на лицьовому боці.
Волошка — польова квіткова рослина.
Мовний аналіз тексту: • Поясніть уживання розділових знаків у 1 реченні. • Визначте тип тексту — розповідь, опис, міркування.
✵ Який цей текст за стилем написання? (Художній). • Назвіть слова, які вказують на колір. Якими частинами мови вони виступають?
✵ Визначте дію дієслів, поданих у тексті — завершена чи незавершена.
✵ Назвіть слова, які вживаються з дієсловами. Якими частинами мови вони виступають? • Назвіть займенники, які вживаються в цьому тексті, визначивши їх особу та число. • Поясніть написання слова китицях. • Доберіть спільнокореневі слова до слова соковита. Як ви поясните зміну голосних у цих спільнокореневих словах?
✵ Поетапне виконання завдань вправи.
Додаткові завдання до вправи: • Випишіть дієслова з тими словами, з якими вони вжиті в тексті, визначаючи головне та залежне слово в словосполученні. • Виконайте синтаксичний розбір: 2 речення (початковий і середній рівні); 1 речення (достатній рівень); 3 речення (високий рівень). • Зробіть звуко-буквений аналіз слів (3 слова на вибір): зеленіє, сидять, грають, синіють, жовтіють, щедринцю.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
1. Виконання вправи 358 (с. 157 підручника).
Словникова робота
Учинок — дія кого-небудь.
Звичка — манера поведінки, уміння, навички, що стали постійними.
Мовний аналіз прислів’їв: • Поясніть правила написання слів, у які потрібно вставити пропущені букви (опираючись на матеріал попереднього уроку). • Проаналізуйте, дієслова в якому числі переважають у тексті. • Поясніть зміст прислів’їв, визначивши їх головну думку. • Зачитайте речення, у яких прослідковується початок дії та її наслідок. • Поясніть написання прийменників з іншими словами. • Проаналізуйте написання частки не з дієсловами. • Назвіть дієслова, які утворилися за допомогою префіксів.
Фізкультхвилипка
Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
І разом понахилялись.
А тепер, як ті буслята,
На одній нозі будем стояти
Як метелики літаєм,
Дружно, весело кружляєм.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ.
✵ Поетапне виконання завдань вправи.
Додаткові завдання до вправи: • Провідміняйте дієслово мати. • Зазначте відмінки іменників у списаних прислів’ях.
2. Виконання вправи 359 (с. 157 підручника).
Розподільний диктант
— Розподіліть дієслова в 3 стовпчики: 1) дієслова 1-ї особи; 2) дієслова 2-ї особи; 3) дієслова 3-ї особи. Визначте, чи всі вони розподіляються в стовпчики. Якщо ні, то за якими ознаками не можна цього зробити? З розподілом яких дієслів виникли труднощі?
Писала, мислити, дивлюся, читав, сміятися, смієшся, гралися,- рахував, шитимеш, танцюватимеш, радію, їхати, будували, мирилося, дружив, співали.
V. Підсумок уроку.
— Пригадайте, які закінчення мають дієслова 1-ї особи однини й множини. У яких дієсловах можна визначити рід?
Вправа «Кубування»
Перекидаючи кубик, на поверхні якого є запитання, потрібно дати відповіді, проаналізувавши слово.
Наприклад: розмовляю — незавершена дія; теперішній час; однина; 1-ша особа; не можна визначити рід; префіксальний спосіб творення.
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 360 (с. 157 підручника).
Додатковий матеріал для вчителя
Волошка — однорічна трав’яниста рослина заввишки 30-60 (100) см. Стебло пряме та гіллясте. Листки цілісні й лінійні. Крайові квітки в кошику лійкоподібні. Листочки обгорток по краю війчасті. Цвіте з літа до осені.