Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

II СЕМЕСТР

ДІЄСЛОВО

УРОК 100 Урок розвитку писемного мовлення. Написання тексту-опису за колективно складеним планом з опорою на допоміжні матеріали

Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Написання тексту-опису за колективно складеним планом з опорою на допоміжні матеріали

Мета: розвивати вміння будувати текст-опис за репродукцією картини І. Гончара «У полі», використовувати засоби виразності, образні слова та словосполучення; виховувати любов і повагу до традицій українського народу, до прекрасного, зацікавленість життям славетних українців.

Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення; додаткові матеріали; кольорові олівці; репродукції картин І. Гончара.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І. Підготовчий етап.

Матеріал для слухання-аудіювання

З вечора тривожного аж до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина, вишивала,

Чорну та червоную нитку клала.

Ой та чорна ниточка — то страждання,

А червона ниточка — то кохання.

Тому чорна ниточка часто рвалась,

А червона ниточка легко слалась.

Як піду я ввечері на гулянку,

Подарую милому вишиванку.

Бери, мій соколику, і не сердься,

Будеш ти носить її коло серця.

З вечора тривожного аж до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина, вишивала,

В тую вишиваночку душу вклала.

М. Сом

II. Повідомлення теми уроку.

Учитель. Про що йдеться у вірші М. Сома? Для кого вишивала дівчина вишиванку? Якими нитками вона вишивала? Що означає їх колір?

Вишивка — це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук. Вишиванка є елементом українського національного одягу. Національний одяг — це святиня кожного народу. Повага до одягу — це повага до свого роду й народу. Вишиті сорочка, рушник, хустка — здавна вважаються найсвятішим подарунком для людини, яка вирушає в далеку дорогу. Сорочка була й залишається головним одягом українців, про що свідчить давня приповідка: «Щасливий, бо в сорочці родився». Уважається, що сорочка, яка безпосередньо облягає тіло, є провідником магічної сили, прихованої в людині. Сорочка в чоловіків і жінок мала символічне значення оберегу від злих сил і недоброго ока. Український національний одяг оспівували у віршах, піснях і легендах. Яскравість і вишуканість національного одягу притягувала художників, скульпторів, дизайнерів в усі часи. Серед шанувальників національного одягу вирізняється народний художник України І. Гончар.

На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися описувати український національний одяг і допоможе нам у цій роботі репродукція картини І. Гончара «У полі».

III. Опрацювання додаткових матеріалів.

1. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Читання тексту про І. Гончара (с. 50).

• Змістовий аналіз тексту.

— Хто такий І. Гончар? Де народився видатний український художник? Яким ріс малий Іванко? Як він проявив себе в школі? Де вчився майбутній художник? Що створив І. Гончар у своєму будинку? Скільки експонатів налічує колекція музею нині? Як держава оцінила талант художника?

2. Робота в підручнику. Розгляд репродукції картини І. Гончара «У полі» (с. 158).

3. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Словникова робота, читання тексту про український національний одяг (с. 50-52).

4. Робота в підручнику. Аналіз репродукції картини І. Гончара «У полі» за запропонованим планом.

5. Складання плану тексту-опису національного одягу української дівчини, яку зобразив І. Гончар.

6. Складання й запис тексту-опису з опорою на план, опорні слова та репродукцію картини І. Гончара.

7. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Розфарбовування окремих елементів національного українського одягу (с. 54).

IV. Підсумок уроку.

— У кого з вас є вишиванка? Коли ви її одягаєте? Хто вам її вишив (подарував).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити