Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ТЕКСТ

УРОК 9 Текст-міркування: твердження, докази та висновки

Тема уроку. Текст-міркування: твердження, докази та висновки

Мета: учити школярів розпізнавати текст-міркування серед інших текстів за його характерними особливостями; удосконалювати вміння висловлювати власну думку та будувати зв’язне висловлювання; формувати поняття про те, що техніка — це витвір людського розуму; розвивати мислення учнів і вміння робити висновки; виховувати бережливе ставлення до побутових приладів і до рослин.

Обладнання: ілюстрації із зображенням видів техніки, дерев, зокрема, яблуні.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

• Написання з’єднань ябл, лу, ня, слово яблуня.

— Пропишіть рядок цього слова.

— Складіть речення зі словом яблуко.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Сьогодні на уроці ми вивчимо особливості текстів-міркувань.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Виконання вправи 30 (с. 19 підручника).

Словникова робота

Поратися — господарювати, хазяйнувати.

Додаткові завдання до тексту: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів твоїй, знання, життя. • Виконайте синтаксичний розбір першого і сьомого речень тексту.

2. Опрацювання правила (с. 19 підручника).

3. Виконання вправи 31 (с. 19-20 підручника).

Мовленнєвий аналіз тексту: • Які недоліки в цьому тексті? Усно відредагуйте його. • Назвіть слова, які описують яблука. Якими частинами мови вони виражені? • Написання яких слів потрібно перевіряти, добираючи перевірні слова? • Визначте число та відмінок іменника яблука.

IV.  Застосування набутих знань і вмінь учнів.

• Виконання вправи 32 (с. 20 підручника).

Бесіда за змістом тексту.

Про що запитував онук дідуся? Що, за словами дідуся, є великим багатством? Як ви думаєте, хлопчик зрозумів дідусеві слова? А як ви розумієте їх? (Усні висловлюють свої міркування).

Мовний аналіз тексту: • У якій формі записано текст? • Назвіть слово, яке вказує на те, що дитина, описана в тексті, — хлопчик. Поясніть його написання. • Навіщо автор залишив недописаними речення? • Поясніть уживання знаку оклику. Пригадайте, у яких випадках він ставиться.

Додаткові завдання до тексту: • Запишіть форми звертання до дідуся. • Зробіть звуко-буквений аналіз слів: дідусь — 1 варіант; Василько — 2 варіант.

V.  Підсумок уроку.

— Назвіть особливості, властиві тексту-міркуванню. Чи обов’язково в ньому мають бути докази та твердження? Які слова, словосполучення треба використовувати в таких текстах?

VI. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 33 (с. 20 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити