Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

II СЕМЕСТР

ДІЄСЛОВО

УРОК 108 Зв'язок прислівників із дієсловами

Тема уроку. Зв’язок прислівників із дієсловами

Мета: учити школярів написанню прислівників; удосконалювати знання про частини мови та їх особливості у вимові та написанні; розвивати вміння будувати власні висловлювання з використанням прислівників у мовленні, збагачуючи словниковий запас учнів, розпізнавати їх у тексті; виховувати почуття ввічливості та поваги один до одного.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

— Пропишіть рядок слова хованка. Доберіть спільнокореневі слова до поданого слова. Розберіть їх за будовою. Якими способами утворилися спільнокореневі слова?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо пізнавати прислівники, виконуючи цікаві завдання та читаючи вірші.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Виконання вправи 387 (с. 170—171 підручника).

• Бесіда за змістом тексту.

— Назвіть друзів у тексті. Якої пори року зустрічалися друзі, а якої — прощалися? Як ви думаєте, чому дівчинка восени поверталася додому? Коли вона віталася з морем? За якою ознакою море розпізнавало дівчинку? За що вона дякувала йому? Що, за описом автора, роблять люди на морі? Яке слово в цьому тексті замінює словосполучення червоне яблуко?

Мовний аналіз тексту: • Визначте стиль поданого тексту. • Зачитайте дієслова, називаючи їх рід, число й дієвідміну. • Назвіть прислівники та питання, на які вони відповідають. • У кажіть прислівники, які утворені за допомогою префіксів. • Знайдіть у тексті слова, написання яких можна перевірити правилом «Написання слів із ненаголошеними голосними е, и, що перевіряються наголосом». • Назвіть усі спільнокореневі слова з тексту до слова море. Визначте їх корінь. • У написанні яких слів виникають сумніви щодо запису приголосних звуків? • Назвіть найкоротші в тексті слова. Якими частинами мови вони виражені? • Скільки разів трапляється слово дівчинка? Як його можна замінити в другому реченні?

Додаткові завдання до тексту: • Провідміняйте іменник дівчинка. • Виконайте синтаксичний розбір: 7 речення (початковий рівень); 11 речення (серередній рівень); 4 речення (достатній рівень); 6 речення (високий рівень). • Зробіть звуко-буквений аналіз слів із повного характеристикою кожного звука та звукову модель слів: 1 варіант — вдихають; 2 варіант — скочується; 3 варіант — купаються.

2. Робота з матеріалом рубрики «Спілкуймося красно!».

— Спишіть текст, поданий у рубриці. Підкресліть прислівники в реченнях. Назвіть, які серед поданих прислівників є антонімами.

Визначте будову прислівників. Складіть і запишіть речення зі словом дякую та прочитайте сусідові (сусідці) по парті.

• Засвоєння написання прислівника вперед. Правопис складних прислівників, утворених сполученням прийменника з іменником.

IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.

1. Виконання вправи 388 (с. 171 підручника).

Додаткове завдання до вправи: • Із 2 фразеологізмами складіть і запишіть речення. Визначте в них головні члени речення.

2. Виконання вправи 389 (с. 171 підручника).

Розподільний диктант

— Розподіліть подані прислівники в 3 колонки за питаннями: як? де? коли?

Рано, тяжко, пізно, далеко, весело, сьогодні, близько, неподалік, учора, сонячно, далеченько, давно.

V.  Підсумок уроку.

— Як пишуться прислівники з часткою не?

— Укажіть, які є випадки написання дієслів.

— Яке значення має інтонація в нашому мовленні?

VI. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 390 (с. 171 підручника).

Додатковий матеріал для вчителя

В українській мові сьогодні вживається два «вдячних» слова — дякую та спасибі. Вопи мають різне походження. Більш прозорим для нас є походження та значення слова спасибі. Два слов’янських слова спаси Боже під час використання злились у цілісність. Сталося це порівняно недавно, у писемних пам’ятках це слово вживається десь із XVI ст. поруч із старослов’янським благодарствую.

11 січня світова спільнота з ініціативи ООН та ЮНЕСКО відзначає день «слів удячності». Звичайно, для кожної країни ці слова звучать по-різному, але їх суть від цього не змінюється: вони символічно повертають людині зроблене нею добро. Ми часто говоримо їх не задумуючись, механічно, за звичкою, але суть від цього не втрачається.

Сказані від щирого серця будь-якою мовою ці слова допомагають нам стати ближчими один до одного, передають енергію добра та світла від однієї людини до іншої.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити