Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ДІЄСЛОВО
УРОК 111 Побудова речень з однорідними членами, вираженими прислівниками
Тема уроку. Побудова речень з однорідними членами, вираженими прислівниками
Мета: учити школярів правил уживання розділових знаків у реченні з однорідними членами, вираженими прислівниками; удосконалювати вміння розпізнавати прислівники в усному та писемному мовленні за поставленими до них питаннями; розвивати навички аналізу та синтезу, шляхом визначення типу та стилю тексту, спостережливість, пам’ять; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати тактовну поведінку.
Обладнання: мапи Київщини й України.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
— Пропишіть рядок слова понеділок. Яка особливість є в написанні цього слова? Складіть і запишіть речення з поданим словом.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми вчитимемося будувати речення з однорідними членами, вираженими прислівниками, і вживати відповідні розділові знаки.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 399 (с. 174-175 підручника).
— Запам’ятайте написання слова сьогодні. Складіть і запишіть речення з прислівником.
Додаткове завдання до вправи: • Визначте займенники та провідміняйте займенник я.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
Учитель. Працюючи над вправою 400, ми поринемо в милування красою природи нашої рідної України, де протікає невелика річка Раставиця. 1. Виконання вправи 400 (с. 175 підручника).
Словникова робота
Дзвіниця — баштоподібна мурована (рідше дерев’яна), переважно культова, споруда зі дзвонами.
Мовний аналіз тексту: • Поясніть уживання великої букви. • Знайдіть у тексті слова, написання яких можна перевірити правилом «Написання слів із ненаголошеними голосними е, и». • У яких словах відбувається чергування приголосних звуків? (Текти — тече, блиск — блищить). • Поясніть написання слова гіллі. • Назвіть слова, які вказують на колір. Якими частинами мови вони виражені?
✵ Поясніть написання прийменників зі словами, з якими вони вжиті.
✵ Визначте речення з переносним значенням. • Назвіть особу, число та відмінок займенників.
Додаткові завдання до тексту: • Розберіть за будовою слова розложистих, розкішні, Васильківщині. • Виконайте синтаксичний розбір: 2 речення (початковий і середній рівні)] 4 речення (достатній рівень)] 1 речення (високий рівень).
2. Виконання вправи 401 (с. 175-176 підручника).
Мовний аналіз тексту: • Поясніть написання слів із подвоєнням.
✵ Укажіть слово, яке утворене поєднанням двох основ. (Малознайомих). • Які дієслова вказують на неозначену форму? Назвіть особливості їх розрізнення. • Знайдіть у тексті речення, які спонукають до дії. • Поясніть написання дієслова з часткою не. • Назвіть займенники, ужиті в тексті.
Додаткові завдання до вправи: • Провідміняйте займенник ви.
✵ Доберіть синоніми до прислівників швидко, темно, весело. • 3 одним із дібраних прислівників складіть і запишіть речення. Виконайте синтаксичний розбір складеного речення.
V. Підсумок уроку.
— Які розділові знаки потрібно вживати в реченні, у якому є однорідні члени?
— Яких прислівників, на вашу думку, найбільше? На яке питання вони відповідають? Наведіть приклади таких прислівників. Яким членом речення є прислівник?
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 402 (с. 176 підручника).