Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ДІЄСЛОВО
УРОК 115 Повторення вивченого. Що ми знаємо про текст, речення, слово
Тема уроку. Повторення вивченого. Що ми знаємо про текст, речення, слово
Мета: систематизувати знання учнів про текст і речення та слово; повторити особливості розпізнавання видів текстів і речень за метою висловлювання, їх синтаксичного розбору; розвивати вміння аналізувати текст, виконувати синтаксичний розбір речення; виховувати почуття прекрасного, милування природою.
Обладнання: орфографічний словник.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
— Пропишіть рядок слова дзвін. Доберіть спільнокореневі слова до прописаного слова та визначте в них корінь.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 412 (с. 180 підручника).
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 413 (с. 180 підручника).
Мовний аналіз тексту: • Назвіть слова, написання яких перевіряється: добором перевірних слів; за орфографічним словником. • Якими частинами мови виражені слова, які вказують на колір? • Назвіть слова, які утворилися префіксальним способом. Поясніть уживання префіксів. • Знайдіть у тексті слова, кількість звуків у яких переважає кількість букв. • Прочитайте речення з однорідними членами. • Назвіть слова, у коренях яких відбувається чергування голосних і приголосних звуків. • Знайдіть у тексті слово, яке повторюється. (Джміль). Провідміняйте його.
Додаткові завдання до вправи: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів кущ, озивається, джміль (з детальною характеристикою кожного звука). • Випишіть назви квіткових рослин, записавши їх в алфавітному порядку. • Виконайте синтаксичний розбір речень: Серед гілля лупають дзвінкі пташині голоси. Поміж деревами та кущами розсипалися фіалки, проліски, ряст. • Доберіть спільнокореневі слова до слова дерево. Розберіть їх за будовою.
V. Підсумок уроку.
— Які види текстів є в українській мові? Назвіть їх характерні особливості.
— Які є види речень за метою висловлювання? За інтонацією?
— Назвіть приклади багатозначних слів.