Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ДІЄСЛОВО
УРОК 117 Що ми знаємо про займенник і числівник
Тема уроку. Що ми знаємо про займенник і числівник
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про займенник і числівник; повторити особливості розпізнавання частин мови за характерними ознаками; розвивати вміння аналізувати слова як частини мови, виконувати синтаксичний розбір речення; виховувати пізнавальний інтерес школярів.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
— Пропишіть рядок слова година. Складіть і запишіть речення з цим словом. (Котра зараз година, скажіть, будь ласка?).
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Сьогодні на уроці ми повторюємо та закріплюємо знання про займенник і числівник.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 416 (с. 182-183 підручника).
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 417 (с. 183 підручника).
Мовний аналіз тексту: • Назвіть числівники. Визначте їх відмінок. • Скільки разів трапляється слово черепаха в усіх його категоріях?
✵ У якому слові при відмінюванні відбувається занепад голосного звука? • Назвіть способи творення дієслів. • Визначте спільнокореневі слова. • Прочитайте речення, у яких є дві граматичні основи.
Додаткові завдання до тексту: • Запишіть словами числівники, які йдуть наступними в порядку лічби за тими, що вказані в тексті.
✵ Зробіть звуко-буквений аналіз слів свійськими, хазяїнів (з повного характеристикою кожного звука). • Виконайте синтаксичний розбір речень Одна дівчинка гукала до себе жабку. Черепахи теж стають свійськими та вміють пізнавати своїх хазяїнів.
V. Підсумок уроку.
— Яке значення має в мові займенник?
— Яку роль відіграє числівник у мові?
Аукціон займенників
Учні по черзі називають займенники, а виграє той, хто назве останній займенник, який ще не називали.