Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ТЕКСТ
УРОК 10 Текст-міркування. Особливості тексту даного типу
Тема уроку. Текст-міркування. Особливості тексту даного типу
Мета: поширювати знання учнів про види текстів та розпізнавання їх серед інших за характерними особливостями; удосконалювати вміння висловлювати власну думку та будувати зв’язне висловлювання; формувати поняття про те, що все велике починається з малого; розвивати мислення та вміння дітей робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес учнів.
Обладнання: жолуді, ілюстрації із зображенням дуба й дубового листя, орфографічний словник.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
— Пропишіть рядок слова дуб.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Виконуючи вправи сьогодні на уроці, ми частково пригадаємо відомості з природознавства й дізнаємося дещо нове про дерево, яке вважають на території України найміцнішим.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 34 (с. 20 підручника).
Мовний аналіз тексту: • Поясніть значення слова лискучий.
✵ Укажіть слова та словосполучення, у яких виражено літературний прийом «уособлення». • Визначте рід, число та відмінок прикметників. • Прочитайте, за яких умов жолудь почне рости. • У корені якого слова відбувається чергування голосних звуків? (Ріст — рости).
2. Виконання вправи 35 (с. 21 підручника).
Мовний аналіз тексту: • Назвіть слово, написання якого треба перевіряти, обираючи перевірне слово. • Відшукайте в тексті слова, написання яких перевіряється за допомогою орфографічного словника. • Назвіть слово, у звуковій моделі якого більше звуків, ніж букв. (Цінується, знищує, лікує). • Укажіть числівники.
Додаткові завдання до тексту: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів запалення, харчуються. • Виконайте синтаксичний розбір другого і третього речень.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 36 (с. 21 підручника).
V. Підсумок уроку.
— Назвіть особливості тексту-міркування. Укажіть особливості тексту-розповіді. Чим подібні та відмінні ці два види текстів?
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 37 (с. 21 підручника).