Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ТЕКСТ
УРОК 12 Художній і науково-популярний тексти-описи
Тема уроку. Художній і науково-популярний тексти-описи
Мета: учити школярів розпізнавати види текстів, зокрема, описи та їх різновиди; удосконалювати вміння знаходити особливості певного виду тексту та визначати його основну думку; розвивати усне й писемне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати пізнавальний інтерес у дітей.
Обладнання: ілюстрації із зображенням зозулі та ворони, орфографічний словник.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
— Пропишіть рядок слова зозуля. Складіть і запишіть речення із цим словом. Визначте в реченні граматичну основу.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Сьогодні ми більше дізнаємося про птахів, яких можемо побачити в нашому краї.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 42 (с. 23 підручника).
✵ Бесіда за змістом тексту.
— Навіщо вороні люстерко? Хто та яку пораду дав вороні? Чи скористається вона нею? Який це текст? Які в ньому є речення за інтонацією? Потренуйтеся в їх вимові. Розкажіть, що ви знаєте про ворон.
Додаткове завдання до вправи: • Доберіть до слова ворона спільнокореневі слова. Розберіть їх за будовою.
2. Виконання вправи 43 (с. 23 підручника).
Мовний аналіз текстів: • Назвіть слова, написання яких перевіряється за орфографічним словником. • Укажіть слова, написання яких погрібно перевіряти, добираючи перевірні слова. • Назвіть числівники й орфограми в них. • Назвіть слова, у яких відбувається чергування приголосних звуків у коренях слів; чергування голосних звуків. • Поясніть способи творення складних слів. • Назвіть слова, які вказують на колір. До яких частин мови вони належать? • Визначте відмінок і рід назв місяців, використаних у тексті. • До якої частини мови належать слова, утворені префіксальним способом. • Відшукайте в тексті та зачитайте порівняння.
Додаткові завдання до тексту: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів вилуплюються, тривалість, пір’ям, дзьоб, відмінний. • Виконайте синтаксичний розбір речення (диференційовано): початковий і середній рівні — Тримаються птахи тільки парами; достатній і високий рівні — У квітні вилуплюються пташенята, а в травні вони вже можуть літати.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 44 (с. 24 підручника).
V. Підсумок уроку.
— Які відмінності між науково-популярним і художнім текстами- описами? У якому мовленні, усному чи писемному, вони можуть використовуватися?
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 45 (с. 24 підручника).