Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ТЕКСТ

УРОК 16 Урок розвитку писемного мовлення. Складання тексту- опису за змістом малюнка

Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Складання тексту- опису за змістом малюнка

Мета: ознайомити учнів з особливостями опису зовнішності людини, її характеру й настрою; розвивати вміння знаходити основне (неповторне) в образі конкретної особистості, створювати словесний портрет людини, використовувати образні засоби, додаткові матеріали; виховувати культуру писемного мовлення.

Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення, додаткові матеріали.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. Підготовчий етап.

Матеріал для слухання-аудіювання

Коли в твої очі дивлюся —

Здається мені:

Мов бачу я небо прозоре,

Мов бачу брильянтових зір ціле море,

Що десь там горять — усміхаються,

Чудові, ясні!

П. Тичина

II. Повідомлення теми уроку.

Учитель. Про що йдеться у вірші П. Тичини? З чим поет порівнює очі? Якими прикметниками автор описав їх?

На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися описувати людину. До опису зовнішності людини вдаються в різних ситуаціях: коли під час розмови діляться враженнями про знайомих; описують прикмети людини, яку треба впізнати серед інших. Опис зовнішності людини може бути складений у художньому, науковому або діловому стилях. У літературному творі такий опис називається портретом.

Послідовність опису здійснюється від загального до конкретного: спочатку — загальний вигляд, а потім — частини тіла і, нарешті, окремі деталі. Описуючи людину, варто:

— вибирати для опису людей, яких ви особливо любите або вони вам приємні;

— зображуючи зовнішність конкретної людини, звертайте увагу на ті ознаки, які є для неї найбільш притаманними, — риси зовнішності або деталі одягу, які впадають у вічі;

— визначте, які деталі зовнішнього вигляду передають особливості характеру, душевний стан, настрій;

— використовуйте художні засоби, щоб словесний портрет був виразним та емоційним;

— передавайте ставлення до людини за допомогою оцінних слів.

III. Опрацювання додаткових матеріалів.

1. Робота в підручнику. Розгляд та обговорення зображення дівчинки (с. 30). План аналізу вміщений у «Зошиті з розвитку писемного мовлення» (с. 7).

2. Робота в «Зошиті з розвитку писемного мовлення» (с. 7-8). Опрацювання матеріалів, які подані в довідці. Створення власного опису зовнішності Улянки (учні використовують додаткові матеріали).

IV. Підсумок уроку.

— Як називається опис зовнішності людини в художній літературі? Що необхідно використовувати, щоб словесний портрет був виразним та емоційним?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити