Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ІМЕННИК

УРОК 30 Змінювання іменників за числами

Тема уроку. Змінювання іменників за числами

Мета: закріплювати навички учнів змінювати форми числа іменників; удосконалювати знання дітей про граматичні категорії іменника; виховувати любов і повагу до українських народних традицій.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

— Визначте рід перекручених слів: білх, авак, конадінс; іменників із прийменниками у сорочці, у штанцях, з ложкою, у руках, до сніданку, на стіл. Поставте питання до цих слів. Знайдіть іменник, що не має форми однини.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Слово вчителя.

— В українській мові іменники мають однину й множину.

Однина — позначення одного предмета, а також того, що сприймається як одне ціле: паркет, приміщення, прилад, цвях, ескіз, макет, ідея, підприємство.

Множина — це позначення сукупності предметів: облігації, комп’ютери, столи, снопи, книжки, дискети, акції, газети, листи, яблуні, папери.

У давнину існувала ще третя форма числа іменників — двоїна. Тепер вона зникла, залишилися тільки форми очі, плечі, вуса, які тепер сприймаються як множина, і діалектні форми дві відрі, дві нозі.

2. Виконання вправи 109 (с. 53 підручника).

• Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Поясніть лексичне значення слова вергуни, вергунці. Прокоментуйте доцільність уживання слів із пестливим значенням.

— Який іменник у вірші не має форми множини?

3. Виконання вправи 110 (с. 53 підручника).

• Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Про які страви української кухні розповідається? Які з них ви куштували? Які є традиційними для вашої родини?

Додаткові завдання до тексту: • Випишіть споріднені слова. • Розберіть за будовою слова Україна, українські. • Знайдіть у тексті синонім до слова начинені.

IV.  Застосування набутих знань і вмінь учнів.

• Виконання вправи 111 (с. 53-54 підручника).

— Які українські національні страви згадуються в тексті? Де достигають ягоди? Поясніть лексичне значення слів просіки, балочки.

V. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 112 (с. 54 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити