Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ІМЕННИК

УРОК 31 Відмінювання іменників за відмінками. Початкова форма іменників

Тема уроку. Відмінювання іменників за відмінками. Початкова форма іменників

Мета: повторити назви відмінків і питання до них; закріплювати вміння учнів відмінювати іменники, визначати відмінки іменників у реченні й тексті, уживати іменники різних відмінків у своєму мовленні; виховувати бережливе ставлення до хліба; розкривати трагічні сторінки історії України.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I.  На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

— Пропишіть рядок слова мільйон.

• Робота з деформованими реченнями.

— Складіть і запишіть речення зі словами, поданими в початковій формі в деформованому тексті: сховав, дерева, сніжок, шалі, сріблясті, сніжинки, гілки, під. (Сніжок сховав гілки дерев під шалями сріблястих сніжинок). Блискучий, укрив, килим, земля, мороз. (Мороз укрив землю блискучим килимом). Затягнув, він, тоненька, крига, велика, калюжа, в, наш, двір. (Він затягнув тоненькою кригою велику калюжу в нашому дворі).

— Які зміни треба робити в словах, щоб установити зв’язок між ними? Яким стало значення слова при зміні форми? Установіть, як пов’язані іменники з іншими словами.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Слово вчителя.

— Для зв’язку слів у реченні та словосполученні змінюється форма іменника. Закінчення іменника залежить від того, на яке питання він відповідає.. Змінювання іменників за питаннями називається відмінюванням.

Отже, в українській мові є сім відмінків. Кожний відмінок, крім кличного, відповідає на питання, має своє значення й форму вираження.

Називний

хто? що?

Родовий

кого? чого?

Давальний

кому? чому?

Знахідний

кого? що?

Орудний

ким? чим?

Місцевий на кому ? на чому ?

Кличний не відповідає на питання, уживається при звертанні.

2. Спостереження за зміною форми іменника в словосполученні. Учитель пропонує учням об’єднатися в групи й утворити словосполучення зі словами дружба, слово, друг. Діти мають виділити частину слова, яка змінилася, і дійти висновку: залежно від того, на яке питання відповідає іменник, змінюється закінчення. Закінчення слугує для зв’язку слів у словосполученні та реченні.

3. Виконання вправи 113 (с. 54-55 підручника).

• Робота з таблицею (с. 54 підручника).

• Сприймання змісту правила (с. 55 підручника).

4. Виконання вправи 114 (с. 55 підручника).

• Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Що здивувало Марка? Прочитайте, як батьки пояснили хлопчикові, чому було запалено свічки. Поясніть лексичне значення слова голодомор. Що зупинило хлопчика в ту мить, коли він хотів побавитися з хлібом? Як ви ставитеся до хліба?

Додаткові завдання до тексту: • Знайдіть у тексті споріднені слова, виділіть у них корінь. • Зробіть звуковий аналіз слова українців. • Підкресліть головні та другорядні члени в реченні з однорідними членами.

IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.

• Виконання вправи 115 (с. 55 підручника).

Доцільно виконати вправу з коментуванням.

V.  Домашнє завдання.

• Виконання вправи 116 (с. 55 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити