Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ІМЕННИК
УРОК 33 Відмінювання іменників за відмінками. Початкова форма іменників
Тема уроку. Відмінювання іменників за відмінками. Початкова форма іменників
Мета: закріплювати набуті знання про відмінювання іменників; учити дітей визначати відмінок іменника в словосполученні та реченні; розвивати вміння визначати закінчення іменників; виховувати культуру писемного мовлення.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
— Спишіть речення, виділіть іменники, визначте, у формі якого відмінка їх ужито.
Алгоритм визначення відмінка іменника:
— визначте граматичну основу речення;
— установіть зв’язок слів у реченні;
— знайдіть іменники;
— визначте, яким членом речення є іменник;
— установіть початкову форму;
— поставте питання, виділіть закінчення, з’ясуйте відмінок.
Земля сніжком покрита молодим.
На вечір, кажуть, морозець прихопить.
Валує з димаря вишневий дим.
Бабуся сушняком вишневим топить.
С. Жук
Додаткові завдання до тексту: • Укажіть споріднені слова. • Доберіть перевірні слова до слів із ненаголошеними голосними е, и. Доцільно прокоментувати хід визначення відмінка іменників.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
— Запишіть речення, змінивши форму іменників у дужках так, щоб слова в реченні були зв’язані між собою.
Ніжні сходи (озимина) сховалися під пухкою (ковдра). Зимовий ліс насолоджується казковою (тиша). Вечір заколисував дуби та ялинки колисковою (пісня).
Виконуючи завдання, діти доходять до висновку: щоб правильно написати відмінкові закінчення іменників, потрібно знати, у формі якого відмінка вони вжиті в реченні, особливості написання закінчень.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 118 (с. 56 підручника).
— Визначте рід кожного іменника. Виділіть закінчення, підкресліть літеру, яка позначає кінцевий звук основи.
2. Виконання вправи 119 (с. 57 підручника).
Учитель. У формі родового відмінка однини іменники твердої групи мають закінчення -и, м’якої та мішаної групи —і.
В орудному відмінку однини іменники твердої групи мають закінчення -ою, м’якої та мішаної групи — -ею.
— Прочитайте текст, знайдіть у ньому іменники жіночого роду. Визначте, у формі якого відмінка вони вжиті, виділіть закінчення.
Слово — найточніший взірець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Уміти користуватися ним — велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Толе оволодівайте цим взірцем так, щоб із-під ваших рук виходила тільки краса (За В. Сухомлинським).
3. Виконання вправи 120 (с. 57-58 підручника).
✵ Робота над усвідомленням змісту прочитаного.
— Прочитайте, якою була снігова баба, коли її зліпили діти. Знайдіть у тексті слова, які допомагають уявити хурделицю як живу істоту.
Додаткові завдання до тексту: • Доберіть синоніми до слова хурделиця. • Знайдіть у творі споріднені слова. • Випишіть із 5 речень словосполучення прикметник + іменник, поставте питання від головного слова до залежного.
IV. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 121 (с. 58 підручника).