Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ІМЕННИК
УРОК 36 Відмінювання іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини
Тема уроку. Відмінювання іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини
Мета: ознайомити дітей з особливостями змінювання іменників чоловічого роду з нульовим закінченням в орудному відмінку однини; розвивати вміння застосовувати набуті знання; виховувати патріотизм, любов до рідної домівки.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Засвоєння написання слів фартух, футбол, цемент.
— Визначте, чим подібні іменники. Складіть і запишіть речення з одним із слів так, щоб в одному воно слугувало підметом, а в іншому — другорядним членом речення.
Матеріал для слухання-аудіювання
Бокс, хокей, бобслей, футбол,
Сноуборд і волейбол...
Стадіон, басейни, корт —
Об’єднало слово... (Спорт).
Кулю шкіряну ганяють,
Лиш одну на полі мають!
По ногах не б’ють — це фол!
Називають гру... (Футбол).
Зорово-слуховий диктант
— Прочитайте текст. Поясніть написання відмінкових закінчень іменників жіночого та чоловічого роду із закінченнями -а, -я. Випишіть виділені іменники. Запишіть їх у початковій формі, виділіть основу та закінчення. Запишіть перший абзац тексту під диктовку.
Витівки Діда Мороза
Тихий зимовий ранок. Нечутно в сніговій шапці ходить Дід Мороз і сам милується власного майстерністю. Ще з ночі почав він свою роботу, щоб ранком здивувати весь світ. Кожний кущик, кожне дерево Дід Мороз прикрасив по-різному. На кущах глоду порозвішував тонке мереживо. На гілках черемхи — разки намиста. А дубовому листу, що так і не опав восени, доточив розкішні торочки. Усіх обійшов, нікого не минув.
Немало потрудився він і біля сосен. Торкнувся коленої глиці й ніжним серпанком оповив крони. І зараз усі сосни купаються в білому мареві (За Г. Демченко).
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 130 (с. 61-62 підручника).
Діти досліджують змінювання іменників, поданих у таблиці, відповідають на питання, роблять висновок.
2. Сприймання змісту правила на с. 62 підручника.
Учитель. Для того щоб правильно написати відмінкові закінчення іменників чоловічого роду з нульовим закінченням, потрібно в початковій формі визначити, яким приголосним звуком закінчується основа.
3. Виконання вправи 131 (с. 62 підручника).
4. Виконання вправи 132 (с. 62-63 підручника).
Завдання вправи варто виконати з коментуванням. (Юнак - закінчення нульове, основа на твердий приголосний - в орудному відмінку пишеться закінчення -ом).
✵ Робота над усвідомленням змісту прочитаного.
— Чи погоджуєтеся ви з тим, що цей текст є описом? Що можна «побачити» з описаного автором? Які аромати відчуває письменник? Про які свої почуття пише автор?
Додаткові завдання до тексту: • Установіть зв’язок слів у першому реченні, поясніть написання розділових знаків. • Чому іменник домівка в різних реченнях має відмінні закінчення. • Поставте питання від слів, форму яких змінили, до прикметників, які з ними зв’язані.
Доцільно звернути увагу дітей на те, що прикметник має форму такого числа, роду та відмінка, що й іменник, з яким він зв’язаний.
5. Ознайомлення із змістом правила (с. 63 підручника).
IV. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 133 (с. 63 підручника).