Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ІМЕННИК

УРОК 36 Відмінювання іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини

Тема уроку. Відмінювання іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини

Мета: ознайомити дітей з особливостями змінювання іменників чоловічого роду з нульовим закінченням в орудному відмінку однини; розвивати вміння застосовувати набуті знання; виховувати патріотизм, любов до рідної домівки.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І.  На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

• Засвоєння написання слів фартух, футбол, цемент.

— Визначте, чим подібні іменники. Складіть і запишіть речення з одним із слів так, щоб в одному воно слугувало підметом, а в іншому — другорядним членом речення.

Матеріал для слухання-аудіювання

Бокс, хокей, бобслей, футбол,

Сноуборд і волейбол...

Стадіон, басейни, корт —

Об’єднало слово... (Спорт).

Кулю шкіряну ганяють,

Лиш одну на полі мають!

По ногах не б’ють — це фол!

Називають гру... (Футбол).

Зорово-слуховий диктант

— Прочитайте текст. Поясніть написання відмінкових закінчень іменників жіночого та чоловічого роду із закінченнями -а, -я. Випишіть виділені іменники. Запишіть їх у початковій формі, виділіть основу та закінчення. Запишіть перший абзац тексту під диктовку.

Витівки Діда Мороза

Тихий зимовий ранок. Нечутно в сніговій шапці ходить Дід Мороз і сам милується власного майстерністю. Ще з ночі почав він свою роботу, щоб ранком здивувати весь світ. Кожний кущик, кожне дерево Дід Мороз прикрасив по-різному. На кущах глоду порозвішував тонке мереживо. На гілках черемхи — разки намиста. А дубовому листу, що так і не опав восени, доточив розкішні торочки. Усіх обійшов, нікого не минув.

Немало потрудився він і біля сосен. Торкнувся коленої глиці й ніжним серпанком оповив крони. І зараз усі сосни купаються в білому мареві (За Г. Демченко).

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Виконання вправи 130 (с. 61-62 підручника).

Діти досліджують змінювання іменників, поданих у таблиці, відповідають на питання, роблять висновок.

2. Сприймання змісту правила на с. 62 підручника.

Учитель. Для того щоб правильно написати відмінкові закінчення іменників чоловічого роду з нульовим закінченням, потрібно в початковій формі визначити, яким приголосним звуком закінчується основа.

3. Виконання вправи 131 (с. 62 підручника).

4. Виконання вправи 132 (с. 62-63 підручника).

Завдання вправи варто виконати з коментуванням. (Юнак - закінчення нульове, основа на твердий приголосний - в орудному відмінку пишеться закінчення -ом).

Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Чи погоджуєтеся ви з тим, що цей текст є описом? Що можна «побачити» з описаного автором? Які аромати відчуває письменник? Про які свої почуття пише автор?

Додаткові завдання до тексту: • Установіть зв’язок слів у першому реченні, поясніть написання розділових знаків. • Чому іменник домівка в різних реченнях має відмінні закінчення. • Поставте питання від слів, форму яких змінили, до прикметників, які з ними зв’язані.

Доцільно звернути увагу дітей на те, що прикметник має форму такого числа, роду та відмінка, що й іменник, з яким він зв’язаний.

5. Ознайомлення із змістом правила (с. 63 підручника).

IV. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 133 (с. 63 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити