Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ІМЕННИК

УРОК 38  Закінчення іменників чоловічого роду — назв істот у давальному та місцевому відмінках однини

Тема уроку. Закінчення іменників чоловічого роду — назв істот у давальному та місцевому відмінках однини

Мета: показати учням уживання паралельних закінчень іменників чоловічого роду — назв істот у давальному та місцевому відмінках однини; розвивати пізнавальні інтереси, естетичні почуття; виховувати культуру відпочинку.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

• Засвоєння написання слова інженер.

— Провідміняйте слово. Поясніть його лексичне значення.

Самостійна робота

Завдання 1

— Спишіть прислів’я та приказки, виділіть закінчення іменників, ужитих у формі орудного відмінка однини. Визначте відмінок виділених іменників.

Варіант 1

Варіант 2

Задер носа — і кочергою не дістанеш.

Правдою світ пройдеш, а неправдою ані до порога.

Кожен жучок своєю доріжкою тягне.

Апетит з їдою прибуває.

3 телячим хвостом у вовки не сунься.

На язиці мед, а під язиком лід.

Побратався собака з горобцем.

Кожна пташка своїм носиком живе.

Завдання 2

—    Спишіть текст, розкриваючи дужки та ставлячи іменники у відповідній формі. Виділіть букви, що позначають голосні звуки, які чергуються при зміні форми слова, або в споріднених словах. Розберіть за будовою виділене слово, доберіть і запишіть споріднені слова.

Сонце допомогло

На (узлісся) живе плиска. З першим променем (сонце) підлітає вона до (вода), щоб напитися й розпочати свій сніданок.

Нічні заморозки побілили (іній) траву, а воду затягнули тонким (лід). Пташка прилетіла й сіла на краю калюжі. Попробувала (дзьоб). Не виходить.

Невдовзі із-за лісу виглянуло сонце й повільно почало відігрівати охолоду за ніч (земля). Пропав льодок. Знову з’явилися комахи.

А тепер можна й поснідати. І плиска зайнялася своєю пташиною (робота).

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Розповідь учителя.

Доцільно продемонструвати учням способи розрізнення іменників у формі давального та місцевого відмінків.

— Порядок розрізнення іменників за значенням:

— поставте «допоміжне» слово перед питанням;

— користуйтеся обома питаннями (для істот і неістот):

Д. в. (даю) кому? чому? — землі;

М. в. (стою) на (у) кому? на (у) чому? (де?) — на (у) землі. Пам’ятаймо, що в місцевому відмінку іменники завжди вживаються з прийменниками; у давальному відмінку іменники майже завжди уживаються без прийменників.

2. Виконання вправи 138 (с. 64-65 підручника).

Працюємо за аналогією попередніх уроків.

3. Виконання вправи 139 (с. 65 підручника).

Доцільне виконання завдань із коментуванням.

4. Виконання вправи 140 (с. 65 підручника).

• Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Розтлумачте значення слів лабіринт, декорації, реквізит, пюпітр. Доведіть, що цей текст має елементи опису. Назви яких професій згадуються у творі? Які завдання виконує кожен працівник театру?

Доцільно пояснити учням, що для мелодійності та з метою уникнення повторів, закінчення іменників у давальному та місцевому відмінках варто чергувати.

Додаткові завдання до тексту: • Випишіть із першого абзацу прикметники. Розберіть їх за будовою, визначте, з якими іменниками вони зв’язані, форму якого роду, числа та відмінка мають. • Поясніть уживання розділових знаків у першому реченні другого абзацу.

IV. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 141 (с. 65 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити