Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ІМЕННИК

УРОК 40 Урок розвитку писемного мовлення. Вибірковий переказ тексту з елементами опису

Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Вибірковий переказ тексту з елементами опису

Мета: закріпити знання учнів про види текстів; формувати вміння писати вибіркові перекази, ділити текст на частини, користуватися словами з довідки; виховувати любов і повагу до рідних і близьких, а також до живої природи.

Обладнання: зошит з розвитку писемного мовлення, додаткові матеріали, кольорові олівці.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І. Підготовчий етап.

Матеріал для слухання-аудіювання

1. На ставочку я зустріла

Дивну птаху сіро-білу.

Шию птаха вигинала,

І шипіла, і кусалась.

— Лізь у воду, боягузка, —

Прошипить до мене ... (гуска).

2. В нього лапи й дзьоб червоні,

Не годуй його з долоні.

Дуже гучно заґелґоче,

І тебе вщипнути схоче. (Гусак).

II. Повідомлення теми уроку.

Учитель. Про кого йдеться в загадках? Де живе птаха в 1 загадці? (На ставочку). Які зовнішні ознаки цих птахів? (Колір — сіро-білий, лапи й дзьоб червоні, шия довга). Які звуки можна почути від них? (Шипіла, дуже гучно заґелґоче).

Гуси — великі водоплавні свійські й дикі птахи. їх ще називають провісниками весни. Побачивши, як гуси повертаються ранньою весною до рідної домівки, хлопці кидали їм услід соломинки з побажанням: «Гуси! Гуси! Нате вам на гніздечко і на здоров’ячко, а нам на тепло!» За поведінкою птахів угадували погоду, — «гуси високо летять — багато буде води, низько — мато», «гуси летять — зиму на хвості несуть», «гуси купаються у воді — буде дощ», «гуси лапи піднімають — перед морозами», «гуси перед морозом стоять на одній нозі».

Більшість птахів має довгу шию, до 0,5 метра. Голова невеликого розміру, не перевищує 20 см. На кінці голови знаходиться дзьоб, до 8 см, затуплений на кінці. У дзьобі є дві ніздрі, через які птах дихає. Ще на кінчику у внутрішній частині дзьоба знаходяться зубчики, які не дають випасти впійманій рибі. Забарвлення очей буває червоне, чорне чи блакитне. Оперення здебільшого чорне, сіре, біле. Пір’я пристосоване для того, щоб птах цього ряду не намокав у воді. Лапи гусеподібних — чотирьохпалі. Три пальці на лапах з’єднані тонким шаром шкіри, а один розміщений ззаду. Пір’я на хвості довше. Розмах крил становить 1 метр. Гуси, що живуть у природі, добре літають, можуть розвивати швидкість до 70 км/год. Вони здатні «перемовлятися» між собою. У їхній словниковий запас входить майже 10 слів. Гуси обирають собі пару на все життя. У догляді за дитиною беруть участь мама й тато. Вони завжди захищають пташенят від небезпеки, здатні для цього пожертвувати своїм життям. Гнізда роблять у кущах, водоймах, дуплах прибережних дерев, земляних норах тощо. Переважно гніздо вистелене пухом, яке самка витягнула дзьобом із нижньої поверхні тіла. У гнізді самка висиджує від 2 до 13 білих, рідше блідо-голобуватих яєць.

Розповідь — це текст, у якому йдеться про події, пов’язані між собою, про дії героїв розповіді. Мета — розповісти, як це було.

Опис — це словесне зображення предмета, істоти, явища, місцевості, приміщень.

У тексті-міркуванні доводять, переконують, пояснюють.

Бувають тексти, у яких автор наводить елементи міркування або опису якогось предмета, явища, місцевості. Саме над таким текстом ми будемо працювати. З нього нам потрібно буде вибрати й виписати тільки опис окремого предмета. Послухайте цей текст.

III. Робота над додатковими матеріалами.

1. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення (с. 61). Читання твору М. Вінграновського «Гусеня». Порівняння прочитаного із сюжетним малюнком у підручнику (с. 67).

• Змістовий аналіз тексту.

— Про кого йдеться в прочитаному тексті? Де сів табун гусей? Яка була погода? Кого побачило гусенятко в краплині води? Які в гусака були очі, шия, дзьоб? Що було на червоному дзьобі? Які були груди в татка? Що їх укривало? Які гусак мав крила? Яке на них було пір’я? Що зробило гусеня?

• Структурний аналіз тексту.

— Скільки частин у цьому тексті? Про що йдеться в зачині? Про що ви дізналися з основної частини? Чи наявна кінцівка тексту? У якій частині тексту наводиться опис гусака?

2. Робота в підручнику. Розгляд сюжетного малюнка (дати учням можливість робити порівняння словесного опису гусака з описом художника на с. 67).

3. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення (с. 61).

• опрацювання опорних слів.

• засвоєння правопису слів довгій, очеретяній, пір’їни, смужка, дзьоб.

4. Усний переказ опису гусака.

5. Повторне читання тексту.

6. Складання і записування уривка тексту, у якому наводиться опис гусака, використовуючи опорні слова.

7. Виконання завдань у зошиті з розвитку писемного мовлення (с. 18).

IV. Підсумок уроку.

— Про кого йшлося в тексті, над яким ви працювали? Яким постає перед нами татко-гусак? Продовжте розповідь і опишіть гусенятко (усно).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити