Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ІМЕННИК

УРОК 41 Зміна приголосних |г), [к|, [х| на [з'], [ц'], [c'] перед закінченням -і в іменниках різного роду

Тема уроку. Зміна приголосних |г), [к|, [х| на [з'], [ц'], [c'] 1 перед закінченням -і в іменниках різного роду

Мета: закріплювати вміння школярів відмінювати іменники в однині; ознайомити учнів із чергуванням кінцевих приголосних основи перед закінченням -і в іменниках давального та місцевого відмінків однини; розвивати спостережливість, інтерес до природних явищ.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Самостійна робота

— Спишіть текст. Визначте відмінок виділених іменників, прокоментуйте написання відмінкових закінчень. Випишіть підкреслені іменники, утворіть форму однини. Уставте потрібні розділові знаки в останньому реченні.

Зачарований ліс

Тиша оповила землю. Повітря застигло від холоду. Заколисаний хуртовинами, одягнутий у теплу снігову шубу, спить ліс. Ніщо не порушує його спокою. Сняться деревам білі сни. Дрімають ялини й сосни. чітко виділяючись своїм темно-зеленим убранням на білизні снігу. Очікують на тепло гаї і переліски. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики клени та лини граби й дуби.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Слово вчителя.

— Одним із найбільш поширених серед чергувань приголосних є чергування [г] — [з'], [к] — [ц'], [х] — [с'] при словозміні перед закінченням -і. Наприклад: луг — у лузі, папуга — папузі, райдуга — райдузі, гілка — на гілці, донька — доньці, онука — онуці, свекруха — свекрусі, комаха — комасі, капелюх — у капелюсі.

Чергування відбувається в давальному та місцевому відмінках іменників жіночого роду та місцевому відмінку іменників чоловічого роду в однині перед закінченням -і.

— Прокоментуйте явище, яке відбувається в словах.

Ріка — річечка — на ріці, друг — дружба — друзі, муха — мушка — мусі.

2. Виконання вправи 147 (с. 67-68 підручника).

• Робота в групах.

Спостереження за чергуванням приголосних [г], [к], [х] на [з'], [ц'], [с'] перед закінченням -і в іменниках різного роду.

• Порівняння висновків із змістом правила на с. 68 підручника.

3. Виконання вправи 148 (с. 68 підручника).

— Чи відбувається чергування приголосних звуків у формі орудного відмінка?

IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.

• Виконання вправи 149 (с. 68 підручника).

— Які зміни можна побачити вранці, якщо вночі випав сніг? Які порівняння використовує автор? Доберіть епітети до слів синиця, сніг. Прочитайте, як описано сніжинки.

Додаткові завдання до тексту: • Утворіть прислівники, споріднені до слів зимою, ранком. • Установіть зв’язок слів у четвертому реченні, випишіть усі словосполучення, прокоментуйте вживання розділових знаків. У якому реченні цей іменник є другорядним членом?

V. Домашнє завдання.

•     Виконання вправи 150 (с. 69 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити