Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ІМЕННИК

УРОК 42 Закінчення іменників жіночого роду з кінцевим приголосним основи

Тема уроку. Закінчення іменників жіночого роду з кінцевим приголосним основи

Мета: закріплювати знання учнів про особливості відмінювання іменників різного роду; удосконалювати вміння визначати відмінок іменника та писати відмінкові закінчення; розвивати спостережливість; виховувати культуру відпочинку.

ОРІЄНТОВАНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I.     На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

•         Засвоєння написання прислівників ліворуч, праворуч. Самостійна робота

— Спишіть приказки. Виділіть іменники, у яких відбувається чергування приголосних звуків.

Шалена муха вкусила за вухо. Сій овес у кожусі, а жито — в капелюсі. По сорочці дитини видно достатки матері. Далекій дорозі — бадьорий настрій. Думка думку доганяє, до роботи підганяє.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Виконання вправ 151 та 152 (с. 69 підручника).

• Робота в групах.

Спостереження за закінченнями іменників III відміни (без уживання терміна). Діти мають визначити, який кінцевий приголосний основи. Доцільно скласти алгоритм написання закінчень іменників у формі орудного відмінка однини.

До роботи з цим алгоритмом повернемося наступного уроку, коли будемо вивчати правопис закінчень іменників твердої групи у формі орудного відмінка однини.

Іменник жіночого роду з нульовим закінченням

Один кінцевий приголосний основи

Два різних кінцевих приголосних

твердий

[б], [п], [в], [ф], [р]

м’який

шиплячий

другий звук пом’якшений

закінчення -70 позначає два звуки [йу]

подовження приголосного відбувається в орудному відмінку однини

подовження приголосного не відбувається в орудному відмінку однини

перед закінченням пишіть апостроф

пишіть дві букви

пишіть одну букву

Діти відповідають на питання, досліджують правопис закінчень, роблять висновки та порівнюють їх із змістом правил на с. 69 підручника.

Додаткові завдання: • Прочитайте прислів’я з дошки, визначте, за яким правилом написано в них закінчення орудного відмінка однини. Спишіть одне з прислів’їв. • Спишіть прислів’я, випишіть і поставте у формі орудного відмінка однини іменники жіночого роду з нульовим закінченням.

Батьком-матір’ю не хвались, а хвались честю. На мене ображається, а з тінню моєю в злагоді. Корову сіллю приманюють, людину —

словом. Хіба вернеш знесену повінню греблю? Красу — бачать, мудрість — чують, доброту — відчувають. Справедливість, честь і совість — найкращі риси людини.

2. Виконання вправи 153 (с. 70 підручника).

• Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Як ви розумієте третє речення? Чи можете ви визначити настрій героя твору?

Завдання вправи діти можуть виконати самостійно. Доцільно прокоментувати зміну форми іменників, що в дужках.

IV. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 154 (с. 70 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити