Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ІМЕННИК
УРОК 42 Закінчення іменників жіночого роду з кінцевим приголосним основи
Тема уроку. Закінчення іменників жіночого роду з кінцевим приголосним основи
Мета: закріплювати знання учнів про особливості відмінювання іменників різного роду; удосконалювати вміння визначати відмінок іменника та писати відмінкові закінчення; розвивати спостережливість; виховувати культуру відпочинку.
ОРІЄНТОВАНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Засвоєння написання прислівників ліворуч, праворуч. Самостійна робота
— Спишіть приказки. Виділіть іменники, у яких відбувається чергування приголосних звуків.
Шалена муха вкусила за вухо. Сій овес у кожусі, а жито — в капелюсі. По сорочці дитини видно достатки матері. Далекій дорозі — бадьорий настрій. Думка думку доганяє, до роботи підганяє.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправ 151 та 152 (с. 69 підручника).
✵ Робота в групах.
Спостереження за закінченнями іменників III відміни (без уживання терміна). Діти мають визначити, який кінцевий приголосний основи. Доцільно скласти алгоритм написання закінчень іменників у формі орудного відмінка однини.
До роботи з цим алгоритмом повернемося наступного уроку, коли будемо вивчати правопис закінчень іменників твердої групи у формі орудного відмінка однини.
Іменник жіночого роду з нульовим закінченням |
||
Один кінцевий приголосний основи |
Два різних кінцевих приголосних |
|
твердий [б], [п], [в], [ф], [р] |
м’який шиплячий |
другий звук пом’якшений |
закінчення -70 позначає два звуки [йу] |
подовження приголосного відбувається в орудному відмінку однини |
подовження приголосного не відбувається в орудному відмінку однини |
перед закінченням пишіть апостроф |
пишіть дві букви |
пишіть одну букву |
Діти відповідають на питання, досліджують правопис закінчень, роблять висновки та порівнюють їх із змістом правил на с. 69 підручника.
Додаткові завдання: • Прочитайте прислів’я з дошки, визначте, за яким правилом написано в них закінчення орудного відмінка однини. Спишіть одне з прислів’їв. • Спишіть прислів’я, випишіть і поставте у формі орудного відмінка однини іменники жіночого роду з нульовим закінченням.
Батьком-матір’ю не хвались, а хвались честю. На мене ображається, а з тінню моєю в злагоді. Корову сіллю приманюють, людину —
словом. Хіба вернеш знесену повінню греблю? Красу — бачать, мудрість — чують, доброту — відчувають. Справедливість, честь і совість — найкращі риси людини.
2. Виконання вправи 153 (с. 70 підручника).
✵ Робота над усвідомленням змісту прочитаного.
— Як ви розумієте третє речення? Чи можете ви визначити настрій героя твору?
Завдання вправи діти можуть виконати самостійно. Доцільно прокоментувати зміну форми іменників, що в дужках.
IV. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 154 (с. 70 підручника).