Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ІМЕННИК

УРОК 46 Відмінювання іменників у множині

Тема уроку. Відмінювання іменників у множині

Мета: показати особливості відмінювання іменників у множині; учити визначати відмінки іменників, ужитих у множині; розвивати мовлення, образне мислення; виховувати інтерес і бережливе ставлення до живої природи.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Творче списування

— Спишіть текст, змініть форму виділених іменників так, щоб вони були зв’язані з іншими членами речення. Поясніть правопис підкреслених іменників. (Обсяг тексту для списування визначає вчитель).

Чому зебра смугаста

Раніше зебра була не смугаста, а біла. Прийшла вона якось у гості до лося. Той із радістю зустрів її. У лісі берізка, сосна, ялинка ростуть. Зебрі найбільше сосна сподобалась, тому лось подарував зебрі соснову шишку.

Посадила зебра зернятко з шишки, доглядала, поливала його. Незабаром воно проросло. Зебра зі старанністю обгородила його паличка й залюбки під цим тином відпочивала.

Якось видався дуже спекотний день. Зебра прилягла в тіні під тином і заснула. А сонце пекло так, що потемніла шкіра на спині в зебри. Білі смуга залишилися тільки там, де була тінь від паличка.

Від того часу зебра всіх дивує своєю смугастою шкірою.

II.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Виконання вправи 166 (с. 75 підручника).

• Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Визначте тип тексту. Знайдіть метафори, епітети, порівняння. Розкажіть про початок зими своїми словами. Знайдіть синонім до слова імла. Прокоментуйте правопис пропущених закінчень. Назвіть слово, у якому вставлена частина не є закінченням.

Додаткові завдання до тексту: • Знайдіть у тексті дієслова, поставте до них питання, визначте вид і час. • Випишіть споріднені слова, розберіть їх за будовою, прокоментуйте чергування приголосних звуків. • Установіть зв’язок слів у п’ятому реченні.

2. Виконання вправи 167 (с. 75 підручника).

IV.  Застосування набутих знань і вмінь учнів.

1. Виконання вправи 168 (с. 75-76 підручника).

2. Виконання завдання.

— Прочитайте речення. Розберіть підкреслений іменник як частину мови.

Слухаю, як дерево часу росте.

Послідовність розбору іменника як частини мови

1. Іменник, його загальне значення. На яке питання відповідає.

2. Початкова форма (називний відмінок однини).

3. Назва істоти чи неістоти, загальна чи власна.

4. Рід, число, відмінок.

5. Відміна, група (для І і II відмін).

6. Синтаксична роль.

Зразок усного розбору іменника

Дерево — іменник, означає предмет, відповідає на питання що? Стоїть у початковій формі. Назва неістоти, загальна. Середній рід, ужитий у називному відмінку однини. Друга відміна, тверда група. У реченні є підметом.

Зразок письмового розбору іменника

Дерево — ім., означає предмет; поч. ф. — дерево; неіст., заг.; с. р., Н. в., одн.; II відм., тв. гр.; підмет.

V.   Домашнє завдання.

• Виконання вправи 169 (с. 76 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити