Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ПРИКМЕТНИК

УРОК 48 Урок розвитку писемного мовлення. Складання письмового висловлювання за прочитаним твором з елементами міркування

Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Складання письмового висловлювання за прочитаним твором з елементами міркування

Мета: розвивати в учнів уміння слухання-розуміння, аудіювання; закріпити знання про типи текстів; формувати вміння структурувати тексти-міркування, добирати відповідні мовні конструкції, робити власні висновки; збагачувати словниковий запас; розвивати образне мислення, спостережливість; виховувати любов і бережливе ставлення до неживої природи.

Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення, додаткові матеріали, кольорові олівці.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І.  Підготовчий етап.

Матеріал для слухання-аудіювання

Ялинка у дворі

Посадили ми ялинку у дворі,

Підросла вона на радість дітворі,

Простягає нам засніжені гілки:

— Будемо разом святкувати, малюки!

На самісінькій верхівці угорі

Причепили, ми барвисті ліхтарі,

Запросили і звірят ми, і пташат:

— А давайте-но ялинку прикрашать!

А Снігурка, наче дівчинка мала,

У танок навкруг ялиноньки пішла.

Біла хусточка, мов птиця у руці.

Ой, які ж ви, малишнята, молодці!

Від Мороза і Снігурки вам поклін!

З Новим роком! Хай щасливим буде він!

Т. Коломієць

II. Повідомлення теми уроку.

Учитель. Про що йдеться у вірші? Що посадили діти у дворі? Коли вони вирішили її прикрашати? Хто був запрошений прикрашати ялинку? Хто прийшов на святкування Нового року?

З давніх-давен красу ялинки оспівують у легендах, піснях і казках. Найбільш поширена ялина в Україні — у Карпатах, де її висота сягає до 50 м. Давньослов’янська назва ялинки означає «колюча». Її листки- хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости, потрібно не менше 12 років. В Україні є ялинки довгожителі, їхній вік — 500 років. Найстарішому дереву — рекордсмену, яке живе на нашій планеті, — 9950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції.

Хвойні ліси — легені планети. Один гектар ялинового лісу забезпечує потребу людини в кисні й дає понад 2500 т вологи. А скільки користі від хвойного повітря, яке не дає змогу поширюватися хвороботворним мікробам! З ялини бджоли збирають пилок. Ялинка підгодовує і звірів, і пташок. З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк, фанеру для літакобудування тощо. А з хвої виготовляють вітамін С.

Звідки ж пішла традиція прикрашати домівки ялинками? Перші вбрані ялинки з’явилися на території сучасної Франції в Ельзасі в 1605 р. Історія ялинкової кульки нараховує чотири століття. Перша скляна куля була видута в Тюрінгії (Саксонія) у XVI ст. Перша електрична гірлянда загорілася в 1895 р. на ялинці, яка стояла перед Білим домом у США.

На сьогоднішньому уроці ми будемо складати письмове висловлювання з елементами міркування за прочитаним твором. Будемо вчитися висловлювати свої думки щодо вчинків героїв розповіді. Зміст тексту стосується саме такої події, про яку ми прочитали у вірші Т. Коломієць, тобто святкування Нового року.

III. Робота з додатковими матеріалами.

1. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Читання тексту Г. Лєбєдєвої (с. 19).

• Змістовий аналіз тексту.

— Яка тема тексту? Про кого йдеться в прочитаному тексті? До якої події готувалася сім’я дівчинки? Що вона хотіла? Що їй сказав татко? Як відреагувала дівчинка? З чим татко повернувся з роботи? Якими були гілочки ялини? Що сталося з ялинками Наталки й Тараса? Чи схвалюєте ви вчинок татка дівчинки?

• Структурний аналіз тексту.

— Скільки частин у цьому тексті? Про що йдеться в зачині? Про що ви дізналися з основної частини? Що повідомляється в кінцівці?

2. Робота з підручником. Розгляд малюнків, аналіз кожної композиції (с. 79).

3. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Визначення тези висловлювання. Опрацювання порад, які допоможуть написати письмове висловлювання з елементами міркування. Орфографічна робота.

    4.  Складання власного висловлювання з елементами міркування, запис на чернетці.

5. Виконання завдань у зошиті з розвитку зв’язного мовлення на с. 22. Розфарбовування композицій до Нового року та створення власних.

IV. Підсумок уроку.

— Уявіть, що люди перестануть зрубувати ялинки для святкування Нового року й будуть прикрашати свої оселі тільки новорічними композиціями з ялинкових гілочок. На вашу думку, чи буде це корисно? Прочитайте, як поводяться з ялинками в інших країнах.

За кордоном утилізація ялинок набагато краще організована. Європейці й американці знайшли для них безліч способів застосування, щоб не забруднювати навколишнє середовище. У Швеції ялинки спалюють у котельнях, завдяки чому опалюються будинки більше 10 % населення країни. У Скандинавських країнах ялинки відвозять на меблеві фабрики й роблять із них меблі. В Австрії з новорічних дерев виробляють паливні брикети, а в Німеччині — дерев’яні ножі для масла. Крім того, у деяких країнах ялинки використовують як компост для міських парків і навіть при виробництві ліків проти грипу. У багатьох містах США ялину після свят можна здати в центр переробки. З хвойних дерев в Америці роблять папір тощо. В Італії різдвяні ялинки продають з корінням — у горщику або в спеціальному мішку. Після свят її можна повернути за невелику винагороду або посадити в спеціально відведених зелених зонах.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити