Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ПРИКМЕТНИК

УРОК 49 Прикметники-антоніми, прикметники-синоніми. Уживання прикметників у прямому та переносному значеннях

Тема уроку. Прикметники-антоніми, прикметники-синоніми. Уживання прикметників у прямому та переносному значеннях

Мета: ознайомити школярів із синонімічними й антонімічними значеннями прикметників; учити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях; розкрити поняття «багатозначність прикметника»; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники-синоніми й антоніми в мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати акуратність, працелюбність.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

• Засвоєння написання слова дисципліна.

— Поясніть зміст речення Порядок навчає зберігати час.

Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»

— Що означає прикметник? На які питання відповідають прикметники? Як змінюються прикметники?

Творчий диктант

На доїнні записані прикметники, учитель диктує текст. Учні мають записати речення, уставивши в них відповідні прикметники: пухкий, білий, веселий, стрункий, ошатний, зелений, кремезний, лісовий, теплий, густий.

У лісі взимку

Насипало снігу в лісі багато, такого пухкого та білого снігу. Тихо навколо в лісі. Поскрипує веселий морозець у стовбурах струнких сосен, ошатних зелених ялинок і кремезних дубів. Лісові тварини не бояться снігу й морозу. Звірятка одяглися в тепле хутро, пташки — у густий пух і шукають собі їжу.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Виконання вправи 175 (с. 80 підручника).

• Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Який настрій твору? Чи змінився він після того, як ви замінили підкреслені прикметники антонімами?

Додаткові завдання до тексту: • Доберіть синоніми до слова стелажі. • Знайдіть речення із синонімом до слова дисципліна. Доберіть прикметники, які можна вжити з цим словом.

2. Виконання вправи 176 (с. 80 підручника).

3. Виконання вправи 177 (с. 80-81 підручника).

• Робота над усвідомленням змісту прочитаного.

— Розтлумачте значення висловлювання сухорляве сонце. Опрацюйте засоби художньої виразності. Випишіть словосполучення іменника з прикметником, установіть зв’язок слів у реченнях, визначте відмінок.

Додаткове завдання до тексту: • Проведіть спостереження за спільнокореневими словами тьма, тьмяний.

IV. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 178 (с. 81 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити