Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ПРИКМЕТНИК
УРОК 50 Уживання прикметників у художніх і науково-популярних текстах
Тема уроку. Уживання прикметників у художніх і науково-популярних текстах
Мета: закріпити знання учнів про художні й науково-популярні тексти, роль прикметників у таких текстах; розвивати вміння добирати відповідні прикметники; виховувати інтерес до науки астрономії, любов до природи.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Самостійна робота
Завдання 1
— Прочитайте прислів’я та спишіть, уставляючи замість крапок антоніми до виділених слів. Поясніть, коли так говорять.
Маленька праця краща за ... безділля Ранні пташки росу п’ють, а... сльози ллють.
Руки білі, а сумління ....
— Яку роль відіграють антоніми в прислів’ях? До яких частин мови належать ужиті антоніми?
Завдання 2
— Доберіть і запишіть до кожного прикметника, поданого в словосполученні, відповідний антонім. При потребі скористайтеся довідкою.
1. Легкий мішок — легке завдання. 2. Гаряча вода — гаряча вдача. 3. Порожня голова — порожня бочка. 4. М’який хліб — м’який характер.
Довідка. 1. Важкий, складне. 2. Холодна, спокійна. 3. Розумна, повна. 4. Черствий, твердий.
— У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому значенні, а в яких — у переносному? Повторіть вивчене про науково-популярний і художній текст: ознаки, особливості.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 179 (с. 81 підручника).
✵ Робота над усвідомленням змісту прочитаного.
— Визначте, який текст є більш емоційним. Яка інформація з першого тексту виявилася для вас новою? Про що ви захотіли дізнатися більше?
Додаткові завдання до тексту: • Прокоментуйте правопис префіксів. • Випишіть з останнього речення слова з пестливим значенням, розберіть їх за будовою, доберіть споріднені. • Знайдіть у першому тексті слова, споріднені до слова промінь, розберіть іменник за будовою, поясніть подвоєння подовженого м’якого приголосного.
2. Виконання вправи 180 (с. 82 підручника).
✵ Робота над усвідомленням змісту прочитаного.
— Про яку роботу ночі розповідається в тексті? Які слова допомагають уявити ніч як живу істоту?
Учитель. Слово утомлена, хоч і відповідає на питання яка?, не є прикметником, це дієприкметник, який ми вчитимемо пізніше.
Додаткове завдання до тексту: • Установіть зв’язок слів у реченні з однорідними членами, визначте відмінок іменників.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 181 (с. 82 підручника).
IV. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 182 (с. 82 підручника).