Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ПРИКМЕТНИК
УРОК 52 Відмінювання прикметників у сполученні з іменниками в однині та множині. Відмінкові закінчення прикметників з основою на твердий приголосний
Тема уроку. Відмінювання прикметників у сполученні з іменниками в однині та множині. Відмінкові закінчення прикметників з основою на твердий приголосний
Мета: ознайомити учнів із відмінюванням прикметників у сполученні з іменниками в однині та множині; спостерігати за відмінковими закінченнями прикметників з основою на твердий приголосний; виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Навчальний диктант
— Знайдіть у тексті прикметники, визначте їх рід, поставте питання. Виділіть закінчення прикметників, визначте відмінок іменників, з якими зв’язані прикметники.
Топтання рясту
З давніх-давен існував в Україні звичай топтати ряст. Як тільки на південних схилах лісових пагорбів сходив сніг і між безлистими ліщинами розстелявся фіолетовий килим рясту, наші предки збиралися в ці місця для здійснення народного обряду. Він так і називався — «Топтання рясту». Діти й дорослі з жартами й співами топтали босоніж першоквітне зело.
Уважалося, що квітучий ряст дарує людині здоров’я, додає сили (За Є. Шморгуном).
Словникова робота
Зело — зелень.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Робота з реченням
— Запишіть речення, змініть форму прикметників у дужках так, щоб установити зв’язок слів у реченні. Виділіть закінчення прикметників, поясніть, чому вони змінилися.
(Яскравий, сонячний) промінням зігріті (стрункий) берізки стоять, мов (зачарований), у (казковий) царстві. (Яскравим сонячним промінням зігріті стрункі берізки стоять, мов зачаровані, у казковому царстві).
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 187 (с. 85 підручника).
✵ Робота в групах. Спостереження за подібністю відмінкових закінчень прикметників чоловічого та середнього роду. У процесі відмінювання необхідно промовляти питання. Зіставлення висновків із змістом правила на с. 85 підручника. Ознайомлення з поняттям початкова форма прикметника.
2. Виконання вправи 188 (с. 85-86 підручника).
Додаткові завдання: • Напишіть речення, доберіть прикметники до слова усмішка. • Утворіть прикметники, споріднені до слів свято, сонечко, запишіть їх у початковій формі.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 189 (с. 86 підручника).
— Назви яких птахів згадуються у творі? Які епітети та метафори використовує автор для того, щоб опис нічних Карпат був більш яскравим? Прочитайте речення про вітер. Які висловлювання створюють образ живої істоти? Що з описаного у творі можна побачити, а що почути? Усно змініть форму прикметників. Прокоментуйте алгоритм визначення відмінка прикметника в сполученні з іменником.
Додаткові завдання до тексту: • Складіть схему речень із підметами пугач, сова, синиця (па вибір, за варіантами). • Прокоментуйте правопис власних назв. • Випишіть слова з буквосполученнями -ере-, -еле-, доберіть до них перевірні.
V. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 190 (с. 86 підручника).