Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

I СЕМЕСТР

ПРИКМЕТНИК

УРОК 56 Урок розвитку писемного мовлення. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом

Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом

Мета: розвивати в учнів уміння складати план тексту й писати за ним детальний переказ, використовувати виражальні засоби, детально відтворювати прочитане, почуте, працювати з додатковими матеріалами; виховувати культуру відпочинку, повагу до народних традицій.

Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення, додаткові матеріали, кольорові олівці.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I.  Підготовчий етап.

Матеріал для слухання-аудіювання

Дід Мороз

У палатах з кришталю,

Що в льодяному краю,

Добрий сивий дід сидить,

Тихо-тихо ворожить.

Все він бачить і все знає:

Хто з нас мамі помагає,

Хто слухняний і сумлінний,

І в навчанні хто відмінний...

Чемним хлопцям і дівчатам

Дід везе дари на свято:

Під ялинку підкладає,

З Новим Роком всіх вітає.

В. Малишко

II. Повідомлення теми уроку.

Учитель. Про що йдеться у вірші? Де живе Дід Мороз? Що він готує для дітей? Чи знаєте ви, як святкують Новий рік у країнах світу?

Одним із найулюбленіших і найпопулярніших свят у багатьох країнах світу є Новий рік.

Напередодні Нового року опівночі в Іспанії існує традиція — швидко з’їсти 12 виноградин, причому одна виноградинка споживається з кожним новим ударом курантів. Виноград повинен принести удачу в кожному місяці наступного року. Жителі країни збираються на площах Барселони та Мадрида, щоб встигнути з’їсти виноградини й випити кави.

Мешканці Італії обожнюють свого Сайту — Боббо Натале. У новорічну ніч і жінки, і чоловіки, і діти одягають щось червоне. До італійських дітей, до речі, поки вони сплять, приходить не лише Боббо Натале, а й фея Бефана. Якщо дитина поводилася в старому році добре, то її шкарпетки біля каміна заповнюються солодощами, а от пустун на ранок виявить замість подарунків тільки вуглинки.

Англійські дзвонарі незадовго до півночі «закутують» дзвони храмів у ковдри. Від цього замість гучних ударів виходить ледве чутний гомін. І тільки о 12 годині, коли ковдри знімаються, дзвони сповіщають про настання Нового року на повен голос.

У Японії напередодні свята панує ажіотаж у магазинах одягу: щоб Новий рік був щасливим, його обов’язково потрібно зустрічати в обновці. За іншою японською новорічною традицією, прийнято дарувати близьким і друзям листівки із зображенням тварини — символу Нового року.

На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися писати детальний переказ тексту за колективно складеним планом. Текст переказу стосується зустрічі Нового року.

III. Опрацювання додаткових матеріалів.

1. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Читання твору В. Ярош про цікаву історію напередодні Нового року (с. 62).

• Змістовий аналіз тексту.

— Яка тема тексту? Про кого в ньому йдеться? Хто приходить у гості до Діда Мороза напередодні свята? Чим вони займаються після чаювання? Чому варенички звірів різні? Як звірята допомагають Діду Морозу?

• Структурний аналіз тексту.

— Скільки частин у цьому тексті? Про що йдеться в зачині? Про що ви дізналися з основної частини? Що повідомляється в кінцівці? У якій частині тексту описується робота всіх гостей?

2. Робота з підручником. Розгляд малюнків, аналіз кожної композиції (с. 91).

3. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Виконання тестових завдань, які допоможуть запам’ятати зміст тексту.

4. Колективне складання плану переказу (учителю потрібно пояснити, як можна використовувати завдання тестів). Запис у зошити.

5. Повторне читання тексту.

6. Складання та запис детального переказу.

7. Виконання завдань у зошиті з розвитку писемного мовлення (с. 27).

IV. Підсумок уроку.

— Уявіть, що ви потрапили на вечерю до Діда Мороза й разом з усіма вам довелося б ліпити вареники. Які б вони були?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити