Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ПРИКМЕТНИК
УРОК 56 Урок розвитку писемного мовлення. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом
Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом
Мета: розвивати в учнів уміння складати план тексту й писати за ним детальний переказ, використовувати виражальні засоби, детально відтворювати прочитане, почуте, працювати з додатковими матеріалами; виховувати культуру відпочинку, повагу до народних традицій.
Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення, додаткові матеріали, кольорові олівці.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. Підготовчий етап.
Матеріал для слухання-аудіювання
Дід Мороз
У палатах з кришталю,
Що в льодяному краю,
Добрий сивий дід сидить,
Тихо-тихо ворожить.
Все він бачить і все знає:
Хто з нас мамі помагає,
Хто слухняний і сумлінний,
І в навчанні хто відмінний...
Чемним хлопцям і дівчатам
Дід везе дари на свято:
Під ялинку підкладає,
З Новим Роком всіх вітає.
В. Малишко
II. Повідомлення теми уроку.
Учитель. Про що йдеться у вірші? Де живе Дід Мороз? Що він готує для дітей? Чи знаєте ви, як святкують Новий рік у країнах світу?
Одним із найулюбленіших і найпопулярніших свят у багатьох країнах світу є Новий рік.
Напередодні Нового року опівночі в Іспанії існує традиція — швидко з’їсти 12 виноградин, причому одна виноградинка споживається з кожним новим ударом курантів. Виноград повинен принести удачу в кожному місяці наступного року. Жителі країни збираються на площах Барселони та Мадрида, щоб встигнути з’їсти виноградини й випити кави.
Мешканці Італії обожнюють свого Сайту — Боббо Натале. У новорічну ніч і жінки, і чоловіки, і діти одягають щось червоне. До італійських дітей, до речі, поки вони сплять, приходить не лише Боббо Натале, а й фея Бефана. Якщо дитина поводилася в старому році добре, то її шкарпетки біля каміна заповнюються солодощами, а от пустун на ранок виявить замість подарунків тільки вуглинки.
Англійські дзвонарі незадовго до півночі «закутують» дзвони храмів у ковдри. Від цього замість гучних ударів виходить ледве чутний гомін. І тільки о 12 годині, коли ковдри знімаються, дзвони сповіщають про настання Нового року на повен голос.
У Японії напередодні свята панує ажіотаж у магазинах одягу: щоб Новий рік був щасливим, його обов’язково потрібно зустрічати в обновці. За іншою японською новорічною традицією, прийнято дарувати близьким і друзям листівки із зображенням тварини — символу Нового року.
На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися писати детальний переказ тексту за колективно складеним планом. Текст переказу стосується зустрічі Нового року.
III. Опрацювання додаткових матеріалів.
1. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Читання твору В. Ярош про цікаву історію напередодні Нового року (с. 62).
✵ Змістовий аналіз тексту.
— Яка тема тексту? Про кого в ньому йдеться? Хто приходить у гості до Діда Мороза напередодні свята? Чим вони займаються після чаювання? Чому варенички звірів різні? Як звірята допомагають Діду Морозу?
✵ Структурний аналіз тексту.
— Скільки частин у цьому тексті? Про що йдеться в зачині? Про що ви дізналися з основної частини? Що повідомляється в кінцівці? У якій частині тексту описується робота всіх гостей?
2. Робота з підручником. Розгляд малюнків, аналіз кожної композиції (с. 91).
3. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Виконання тестових завдань, які допоможуть запам’ятати зміст тексту.
4. Колективне складання плану переказу (учителю потрібно пояснити, як можна використовувати завдання тестів). Запис у зошити.
5. Повторне читання тексту.
6. Складання та запис детального переказу.
7. Виконання завдань у зошиті з розвитку писемного мовлення (с. 27).
IV. Підсумок уроку.
— Уявіть, що ви потрапили на вечерю до Діда Мороза й разом з усіма вам довелося б ліпити вареники. Які б вони були?