Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ТЕКСТ
УРОК 5 Тема, основна думка в текстах - розповідях, описах і міркуваннях
Тема уроку. Тема, основна думка в текстах — розповідях, описах і міркуваннях
Мета: учити школярів визначати тему, основну думку в текстах різного типу; удосконалювати вміння добирати до тексту заголовок і визначати тип тексту за його метою; розвивати усне та писемне мовлення, мисленнєві процеси: пам’ять, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів.
Обладнання: ілюстрації із зображенням осіннього пейзажу, сонця.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань мі, ір, ку, ва, ння, слова міркування.
— Пропишіть рядок цього слова.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Міркування — тип тексту за метою викладення матеріалу. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися визначати тему й основну думку в текстах — розповідях, описах і міркуваннях.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 17 (с. 12-13 підручника).
Мовний аналіз тексту: • Укажіть слова, які вказують на пори року. Якими частинами мови вони виступають? • Назвіть слова, у яких є сумнівні приголосні, написання яких треба перевіряти правилом. • Знайдіть у тексті слово, у звуковому аналізі якого звуків більше, ніж букв. • Назвіть слова, написання яких потрібно перевіряти, добираючи перевірні слова. • До якої частини мови належить слово сонечко? Проаналізуйте його як частину мови.
Додаткові завдання до тексту: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів (одне на вибір) ховаються, підсихають, засинають. * Виконайте синтаксичний розбір речення їх поливає дощ, засипає сніг.
2. Виконання вправи 18 (с. 13 підручника).
✵ Бесіда за змістом тексту.
- Який це тип тексту? Яка його тема й мета? Доберіть і запишіть заголовок до тексту. Чим подібний цей текст до попереднього? Чим вони відмінні?
Додаткові завдання до тексту: • Випишіть прикметники, за допомогою яких описано сонечко. Визначте їх рід і число. • Випишіть і провідміняйте числівник. • Розберіть за будовою слова червоного, жовтогарячого.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 19 (с. 13—14 підручника).
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 20 (с. 14 підручника),