Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

II СЕМЕСТР

УРОК 69 Узагальнення знань про прикметник як частину мови

Тема уроку. Узагальнення знань про прикметник як частину мови

Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник; удосконалювати навички школярів розпізнавати прикметник у тексті за характерними ознаками, властивими цій частині мови; формувати вміння дітей установлювати граматичний зв’язок між іменниками та прикметниками; розвивати усне й писемне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття любові та шани до художнього слова.

Обладнання: портрет О. Уайльда, невелика святково оформлена коробка з гостинцями, аркуші паперу та кольорові олівці, іграшковий кубик.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

— Пропишіть рядок слова Велетень.

• Вибіркова перевірка виконання домашнього завдання.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

— У яких казках траплявся цей персонаж? Охарактеризуйте його: опишіть будову тіла, зовнішність; проаналізуйте характер; укажіть умови та місце проживання. (Здебільшого в казках він є негативним персонажем).

Учитель. Велетень, про якого йтиметься на сьогоднішньому уроці, не схожий на своїх родичів. Який він насправді, дізнаємося, виконавши завдання. Ми описали його здебільшого за допомогою прикметників, тому й працюватимемо саме з ними.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

• Виконання вправи 249 (с. 108 підручника).

— Прикметники якого роду переважають? (Чоловічого). Назвіть кількість прикметників кожного роду: чоловічий рід — 8, жіночий рід — ..., середній рід — .... — Який за характером Велетень? Підказка: це ознака риси характеру — антонім до слова злий. (Добрий).

IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.

1. Виконання вправи 250 (с. 108 підручника).

• Бесіда за змістом тексту.

— Що ви дізналися про Велетня з прочитаного тексту? Чому слово Велетень написано з великої букви? (Це власна назва — ім’я). Де відбуваються описані події? Куди завітав Велетень? Чи можна назвати цього персонажа недобрим?

Мовний аналіз тексту: • Скільки абзаців має поданий текст?

•  3 якими частинами мови поєднані прикметники? • Визначте окличне речення. Прочитайте його з відповідною інтонацією. • Назвіть власні назви та прокоментуйте їх написання. • Доберіть до прикметника маленька спільнокореневі слова, утворивши їх за допомогою суфіксів. Розберіть за будовою. • Зробіть звуко-буквений аналіз слова м’якою.

•  Визначте слова, у яких кількість звуків більша за кількість букв. (Зеленою, кущик, білої, фіолетової, яка, стояло, боялися). • Визначте головні члени речення: 1 варіант — першого речення останнього абзацу; 2 варіант — останнього речення. • Доберіть антоніми до слів великий, маленької, найдальшому, холодна, добрий. • Яку роль відіграють прикметники в мовленні й у цьому тексті?

Вправа «Мовні дослідники»

— Знайдіть прикметники, які називають колір. Порахуйте, скільки разів у тексті трапляється слово сад у всіх його формах. Який найбільший за кількістю букв прикметник? (Найсміливіші). Які прикметники називають ознаки за дотиком? (Холодний, м’якою). Назвіть найкоротші слова.

Хвилини творчості

— Намалюйте портрет описаного Велетня, яким ви його уявили. Наприкінці уроку влаштуємо виставку.

2. Виконання вправи 251 (с. 108-109 підручника).

• Бесіда за змістом тексту.

— Про що йдеться в тексті? Де знаходять новорічні подарунки діти Німеччини й Польщі? Де шукають подарунки маленькі українці? Якими вони можуть бути? (Відповіді дітей). Які подарунки ви знайшли під ялинкою?

V.  Підсумок уроку.

Учитель. Ми завершуємо вивчення теми «Прикметник». Для закріплення матеріалу виконаємо завдання.

Гра «Аукціон слів»

— Назвіть якомога більше прикметників, які починаються з букви в (від слова Велетень). Слова не мають повторюватися. Виграє той, хто останнім назве прикметник.

Учитель. На знак хорошої роботи вам на урок, не під ялинку, Велетень передав невеличкі подарунки (у коробці).

Гра « Упізнай за ознакою»

— Прочитайте й відгадайте загадки.

Маленька, сіренька і хвостик, як шило. (Миша).

Голосистий і барвистий красень по подвір’ю ходить. (Півень). Ранішнє, ясне, золотисте, кругле. (Сонце).

Маленьке, жовтеньке, пухнасте, з червоним гребінцем. (Курчатко).

— Назвіть частину мови, за допомогою якої ви впізнали предмети.

VI. Домашнє завдання.

1. Скласти й записати текст-розповідь на тему «Мої зимові канікули», використовуючи прикметники.

2. Прочитати казку про Велетня-егоїста в Інтернеті: http://pritchi. com.ua/





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити