Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

II СЕМЕСТР

УРОК 70 Урок розвитку писемного мовлення. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом

Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом

Мета: розвивати в учнів уміння складати план тексту й писати за ним детальний переказ, використовувати виражальні засоби, детально відтворювати прочитане, почуте; виховувати любов і повагу до народних традицій.

Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення, додаткові матеріали, кольорові олівці.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. Підготовчий етап.

Матеріал для слухання-аудіювання

Добрий вечір тобі, пане господарю, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

Застеляйте столи, та все килимами, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

Та кладіть калачі з ярої пшениці, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

Бо прийдуть до тебе три празники в гості, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

А перший же празник: Рождество Христове, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

А другий же празник: Святого Василя, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

А третій же празник: Святе Водохреща, радуйся,

Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.

II. Повідомлення теми уроку.

Учитель. Як називають пісню, яку ми прочитали? Це найвідоміша колядка українців, що називається «Добрий вечір тобі...!». Коли виконують цю пісню? Що вам відомо про Різдво?

Різдво — стародавнє свято всіх християн. Його чекають з нетерпінням і дорослі, і малі. Воно приносить чимало радощів, веселощів і солодощів. Свято тішить своїм затишком, спокоєм і надіями на краще майбутнє.

Розпочинається Різдво 6 січня. Святий вечір у всіх асоціюється із смачною стравою — кутею. Вона красується на столі серед ще 11 страв. Адже всі знають про те, що до Святої вечері потрібно приготувати 12 страв. Кутя — перша страва, яку їдять.

Першими оповісниками народження Христа в різдвяних обрядах у давнину були діти та підлітки, які обходили оселі, співаючи колядки та щедрівки. І в кожній хаті світлішало, людям ставало легше на душі. Колядників чекали з нетерпінням і щедро віддячували їм яблуками, горіхами, бубликами. Уважалося, чим більше дітей завітає до хати, тим щедрішим для її господарів буде новий рік.

Готувалися до колядування заздалегідь — виготовляли восьмикутну зірку, маски Кози, Ведмедика тощо. Хлопці та, дівчата ходили колядувати окремо: хлопці з дзвоником і «зіркою», дівчата мали із собою ліхтар у вигляді місяця чи зірки, адже ходили колядувати ввечері, у хату не заходили, колядували на подвір’ї.

Одним із символів цього свята є зелена ялинка. Різнобарвні кульки, маленькі ангели, гірлянди, маленькі пастухи із свічками та ліхтариками нагадують свічки та ліхтарі, що світили в цю святу ніч Віфлеємським пастирям. Щоб свято було ще радіснішим і веселішим, родичі кладуть один одному подарунки під ялинку, солодощі для дітей вішають на деревце.

На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати вчитися писати детальний переказ тексту.

III. Опрацювання додаткових матеріалів.

1. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Читання тексту ї. Шугай «Наступало Різдво» (с. 62).

• Змістовий аналіз тексту.

— Яка тема тексту? Коли відбувалася подія? Хто поставив у кімнаті ялинку? Хто її прикрасив? Хто бачив ялинку? Кого ялинка зачарувала? Хто вранці приліз подивитися на ялинку? Яке свято зустрічали мешканці будинку?

• Структурний аналіз тексту.

— Скільки частин у цьому тексті? Про що йдеться в зачині? Про що ви дізналися з основної частини? Що повідомляється в кінцівці? У якій частині тексту йдеться про тих, хто захоплювався ялинкою? Хто останнім милувався ялинкою?

2. Робота з підручником. Розгляд малюнків, аналіз та обговорення кожного малюнка (с. 109).

3. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Виконання тестових завдань, які допоможуть запам’ятати зміст тексту (с. 30-31).

4. Колективне складання плану переказу (вчителю потрібно пояснити, як можна використовувати завдання тестів). Запис плану в зошити.

5. Повторне читання тексту.

6. Мовний аналіз тексту. Зверніть увагу на правопис слів Святвечір, дзвіночки, прегарні, цяцьки, рано-вранці, тихенько, прилізли, свічечки, надивилися.

7. Складання та запис детального переказу.

8. Виконання завдань у зошиті з розвитку писемного мовлення (с. 34).

IV. Підсумок уроку.

— Що б ви хотіли знайти під ялинкою? Розкажіть.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити