Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
УРОК 72 Вимова та правопис найуживаніших у мовленні числівників
Тема уроку. Вимова та правопис найуживаніших у мовленні числівників
Мета: ознайомити учнів з основними вимогами до вимови та правопису найуживаніших у мовленні числівників; розвивати вміння правильної вимови числівників відносно наголошеного складу; удосконалювати навички розпізнавати числівники в тексті й реченні; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення математики й усної народної творчості.
Обладнання: клаптик оксамиту, картки з математичними прикладами, ілюстрації із зображенням пір року (або зображення на екрані).
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань од, над, дцять, слова одинадцять.
— Яка особливість вимови цього слова? Який склад є наголошеним? Складіть речення з цим словом.
✵ Взаємоперевірка виконання домашнього завдання (сусіди по парті обмінюються зошитами).
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Проблемне запитання
— Урок української мови розпочався о 9.25 і триватиме 40 хв. О котрій годині він закінчиться?
Учитель. Щоб дати відповідь на це запитання, нам потрібно провести математичні підрахунки. А записувати словами здійснені операції навчимося, працюючи за темою «Числівник».
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 258 (с. 112 підручника).
— Зіставте відгадки з малюнками, які подано до вправи. Запишіть відгадки в рядок через кому. Випишіть числівники, які відповідають на питання скільки? (Дві, сім).
Додаткові завдання до тексту. • Знайдіть слова, написання яких потрібно перевірити за орфографічним словником, а які — за вивченими правилами. • Зробіть звуко-буквений аналіз слів однією, проводжає, сльози, дощечки (на вибір). • Складіть речення з двома зміненими числівниками. Визначте головні члени речення (високий рівень).
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
1. Слово вчителя.
Учитель. Як бачите, усі навчальні предмети взаємопов’язані. На минулому уроці ми виконували творче завдання з математики, удосконалюючи правильну вимову числівників. Сьогоднішній урок не є винятком, адже ми будемо записувати словами математичні приклади.
2. Виконання вправи 259 (с. 113 підручника).
— Вирази на дію віднімання потрібно читати з прийменника від, бо ми віднімаємо від цього числа. Вирази на дію додавання починаємо читати з прийменника до, бо додаємо до поданого числа інше.
3. Виконання вправи 260 (с. 113-114 підручника). (Демонстрація ілюстрацій чи зображень на екрані).
Словникова робота
Оксамит — тканина з густим коротким ворсом із натурального шовку або штучного волокна.
Усілякої всячини — багато всього.
Біла-білісінька — відтінок білого. (Відтінки кольорів пишуться через дефіс).
Мовний аналіз тексту: • Визначте вид і стиль тексту. Назвіть ознаки, за якими ви це визначили. • Зачитайте слова, завдяки яким ви краще уявили описану картину в сні дівчинки Марійки. Назвіть, до якої частини мови вони належать. (Прикметники). • Укажіть числівники. Скільки серед них є кількісних і порядкових? • Поясніть написання слова Марійка. • Зачитайте речення із звертанням. Чи правильно записано речення у формі звертання? Поясніть розділові знаки. • Зачитайте окличне речення. • Зачитайте в першому абзаці речення, у якому числівник записано цифрою.
Додаткові завдання до тексту: • Перепишіть останнє речення, визначивши в ньому головні члени. • Доберіть до слова летючі спільнокореневі та розберіть їх за будовою. Яке явище відбувається в корені слова летючії (Чергування голосних і — е). • Провідміняйте словосполучення 3 столи, 4 зали (на вибір або по варіантах).
V. Підсумок уроку.
Самостійна робота на картках
— Запишіть математичні приклади словами (у «Додатковому матеріалі для вчителя»).
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 261 (с. 114 підручника).
Додатковий матеріал для вчителя
Картки для самостійного опрацювання