Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
УРОК 73 Відмінкові форми окремих числівників
Тема уроку. Відмінкові форми окремих числівників
Мета: умити школярів визначати відмінкові форми числівників і розпізнавати їх у текстах; удосконалювати вміння правильно вимовляти та записувати числівники; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення, уміння розшифровувати анаграми та визначати час за годинником; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення навколишнього світу, читання енциклопедичної літератури та вміння планувати свій розпорядок дня.
Обладнання: ілюстрація із зображенням верблюда, мурашки, Паця та Вінні-Пуха (зображення на екрані); годинник.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань ер, вер, люд, рб, слова верблюд.
— Складіть і запишіть речення з поданим словом. Визначте в ньому підмет і присудок.
✵ Фронтальна перевірка виконання домашнього завдання.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати числівник як частину мови, а допоможуть нам у цьому тварини, назви яких ми дізнаємося, коли розшифруємо анаграми.
Першою буде тварина, яка у своїй назві має 7 букв, серед яких є літера, що на початку слова позначала б два звуки. (Верблюд).
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 262 (с. 114-115 підручника).
— Які розміри має верблюд? Яка його вага й від чого вона залежить? Скільки жиру він може відкласти у своєму горбі? За яких умов у нього стискається горб? Яка середня тривалість життя верблюда?
Мовний аналіз тексту: • Назвіть слова, які мають префікси.
✵ Укажіть слова, у яких є подвоєння. (Останній). • Поясніть написання слова п’є. • Скільки числівників трапляється в тексті? Назвіть їх.
✵ Укажіть у тексті слова, які мають лише дві букви, але звуків на один більше. (їм, п’є). • Випишіть із тексту словосполучення іменників із залежними від них числівниками. • Запишіть числівники словами та поставте до них питання.
Додаткові завдання до тексту: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів мають, останній, відкладають, стискається (на вибір). • Скільки разів у тексті використано слово верблюди? Прочитайте речення, у яких є це слово. • Дайте назву тексту.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
1. Виконання вправи 263 (с. 115 підручника).
Додаткові завдання до тексту: • Складіть і запишіть речення з двома словосполученнями (на вибір). • Запишіть словосполучення в порядку зростання чисел; в алфавітному порядку — іменники, які вжиті з числівниками.
2. Виконання вправи 264 (с. 115 підручника).
Учитель. Щоденно ми, використовуючи числа у своєму житті, звертаємо увагу на годинник. (Учитель показує зображення годинника, Паця та Вінні-Пуха, яким він знадобився).
✵ Бесіда за змістом тексту.
— Які події з життя наших героїв описані в тексті? Як ви думаєте, чи правильно наші герої розподілили час, щоб дістатися до школи? О котрій годині Вінні-Пух вийшов із дому?
Мовний аналіз тексту: • Розгляньте зображення годинників, подані в підручнику. Укажіть час, зазначений на кожному з них.
V. Підсумок уроку.
— Розгадайте, ребуси.
Математичний диктант
Учні слухають умови прикладів, обчислюють їх, записують лише числові відповіді словами, ставлячи коми між ними.
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 265 (с. 116 підручника).
Додатковий матеріал для вчителя
Верблюди мають довгу голову, шию й відносно короткий хвіст.
Одним зі специфічних пристосувань верблюдів до життя в пустелі є один або два горби на спині, що є жировими відкладеннями, тому вони здатні виживати без води до двох тижнів, а без їжі до місяця. Горби слугують своєрідним «дахом», що захищає спину верблюда від палючого сонця. Коли верблюди ситі, горб прямий і пухкий, але коли вони не мають достатнього харчування, горб стискається й зазвичай схиляється в один бік.
Верблюди можуть витримувати екстремальні холод і тепло, мають гострий зір і дуже хороший нюх.
Вінні-Пух — іграшковий ведмідь, персонаж творів Алана Александра Мілна (цикл не має загальної назви й зазвичай теж називається «Вінні-Пух» за першою книжкою). Один із найвідоміших героїв дитячої літератури XX ст. У 1960-1970-і роки завдяки переказу Бориса Заходера «Вінні-Пух і всі-всі-всі», а потім і фільмів студії «Союзмультфільм», де ведмедика озвучував Євген Леонов, Вінні-Пух став дуже популярним.
Ведмежа Війні отримав ім’я від однієї з іграшок Крістофера Робіна, сина письменника. У свою чергу, плюшевий ведмедик Вінні-Пух був названий на честь ведмедиці на прізвисько Вінніпег (Війні), що жила в 1920-х роках у Лондонському зоопарку.
У світі існує 8800 видів мурах. Вони ніколи не сплять і мають дуже гострий нюх. Мураха може підняти вантаж приблизно в 100 разів важче від власної ваги. Деякі види мурашок можуть пролежати під водою до чотирьох діб, а потім, опинившись у сухому теплому місці, швидко оживають.
Після зими мурахи, щоб зігріти свій мурашник, залишають його, а потім повертаються, приносячи на собі тепло.
Не всі мурахи настільки працелюбні, як це прийнято вважати. Спостереження показали, що 80 % мурах займаються суспільно корисною працею: чистять житло, збирають корм; зате інші б’ють байдики. Ситуація не змінилася навіть після того, як учені забрали частину «працьовитих» мурашок. У тих «трудяг», що залишились, робота закипіла з подвійною силою, а нероби так і ледарювали. Можливим поясненням такої дивної поведінки може бути похилий вік або патологічна лінь.