Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
УРОК 74 Словесні формули на означення часу протягом доби
Тема уроку. Словесні формули на означення часу протягом доби
Мета: учити дітей правильній вимові числівників на означення часу; дати поняття про питання, за допомогою яких указуємо час; удосконалювати вміння вживати в мовленні числівники; розвивати усне й писемне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати вміння планувати свою діяльність.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань хе, ил, ли, на, слова хвилина.
— Дайте визначення цього слова. Назвіть, які ви ще знаєте одиниці часу. Складіть і запишіть речення з цими словами.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Прокинувшись уранці, ви ще так хочете поніжитися під теплою ковдрою... Однак мама з татом нагадують, що час збиратися до школи. Звісно, коли час чітко розрахований, ви можете самі визначити, чи потрібно поспішати. Це дасть змогу чітко розпланувати весь день. А щоб не забути про певні справи, записуйте їх до нотатника, указуючи час.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 266 (с. 116 підручника).
Учитель. У тому, що числівник — досить поширена частина мови в нашому мовленні, ми вже мали змогу переконатися. Не є винятками й прислів’я та загадки.
Додаткові завдання до тексту: • Назвіть слова, з якими вжито більшість числівників. До яких частин мови вони належать? (Іменники, дієслова). • Поясніть написання дієслів не вдержиш, не заплещеш, не витопче з часткою не. • Поясніть уживання розділового знака в кінці останнього речення. • Зробіть звуко-буквений аналіз слів думає, нюхає, дивиться (на вибір).
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
1. Виконання вправи 267 (с. 116-117 підручника).
Додаткові завдання до тексту: • Підкресліть ті словосполучення, у яких зазначено час. • Назвіть, скільки числівників ужито в тексті. • Укажіть прості та складні числівники. • Визначте числівники, які походять від числа два.
2. Виконання вправи 268 (с. 117 підручника).
Словникова робота
Сигнал — попередження, повідомлення, що відбувається або може відбутися.
— Чи стосується слово сигнал до вправи? (Звуковий сигнал лупає переважно перед настанням перерви чи початком уроку).
V. Підсумок уроку.
Вправа «Групування числівників»
— Згрупуйте числівники за зразком: 1) кількісні; 2) дробові; 3) збірні; 4) порядкові.
Третій, сім, восьмеро, три четвертих, п’ятеро, дванадцятий, сто, дві третіх, сімнадцятий, шістдесятий, одна друга, двоє, один, тридцятеро, сорок, сім восьмих.
Зразок. 1) кількісні: сім, сто, один, сорок.
Самостійна робота
Завдання 1
Кожній дитині видаються картки із зображенням годинника, на якому вказаний певний час. Вона має визначити час, що показує годинник, записуючи його словами.
Завдання 2
— Провідміняйте словосполучення сорок птахів, дві учениці, вісім-десять книжок (на вибір).
Завдання 3
— Перепишіть словосполучення, розкриваючи дужки. Поставте словосполучення у форми родового, давального, орудного й місцевого відмінків.
Семеро (козенята), восьмеро (каченята), троє (сани), четверо (двері).
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 269 (с. 117 підручника).
Розбір числівника як частини мови
1. Слово для розбору. Частина мови.
2. Початкова форма (для кількісних — називний відмінок, для порядкових — називний відмінок однини чоловічого роду).
3. Кількісний чи порядковий (якщо кількісний, то який)?
4. Рід, число (якщо є), відмінок.
5. Простий, складний чи складений.
6. Синтаксична роль слова.