Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ЗАЙМЕННИК
УРОК 76 Урок розвитку писемного мовлення. Складання тексту-розповіді з елементами міркування про прочитаний текст
Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Складання тексту-розповіді з елементами міркування про прочитаний текст
Мета: розвивати в учнів уміння будувати текст-міркування, логічно й послідовно викладати думки на папері; словесно передавати свої почуття й переживання; виховувати людяність, гуманізм у стосунках, скромність, бережливе ставлення до хліба, оточуючої природи.
Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення, додаткові матеріали, кольорові олівці.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
І. Підготовчий етап.
Матеріал для слухання-аудіювання
Пахучий хліб на нашому столі —
То виборені радощі родинні.
Пахучий хліб — то щедрий дар землі
За груд і розум доблесній людині.
Пахучий хліб —
Цілющий скарб життя,
Його неперевершено, владика.
Він — наша гордість, наше майбуття,
Він — наша творчість і мета велика.
Д. Луценко
II. Повідомлення теми уроку.
Учитель. Про що йдеться у вірші Д. Луценка? Як називає автор хліб? (Щедрий дар, цілющий скарб, владика, наша гордість, чаше майбуття, творчість, мета велика).
Про хліб складено дуже багато віршів, пісень, розповідей, а також прислів’їв і приказок. У всі часи, у всі віки, у всіх народів на землі було найбільшою святістю, коли на столі лежав хліб. Тяжко він діставався людям, але був найдорожчим за все на світі, бо давав життя. Недаремно ж і прислів’я є таке в народу: «Не ми хліб носимо, а хліб нас!»; «Не тяжко хліб носити, а тяжко без нього жити»; «Сій вчасно — вродить рясно»; «Не кожух гріє, а хліб»; «Земля-годівниця аж парує, та хліб людям дарує» та багато інших. Святе ставлення до хліба в українців було споконвіків.
III. Опрацювання додаткових матеріалів.
1. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Читання тексту про хліб (с. 35).
✵ Змістовий аналіз тексту.
— Чим був хліб для українців? У яких обрядах використовували хліб? Що свідчить про бережливе ставлення до хліба? Що робили з крихтами хліба, які залишалися на столі?
✵ Читання цікавих фактів про хліб (с. 35).
— З перших століть нашої ери в Індії існував закон, за яким злочинців карали тим, що на певний час забороняли їсти хліб. При цьому індійці і були впевнені, що той, хто не їсть хліб, матиме погане здоров’я й нещасну долю. І говорили при цьому: «Все є їжа, але хліб є її велика маги».
На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися складати розповідь з елементами міркування про прочитаний твір. Таким твором буде вірш В. Дворецької «Скоринка хліба у трамваї під ногами».
2. Читання вірша в зошиті з розвитку писемного мовлення (с. 36).
✵ Змістовнії аналіз вірша.
— Де відбуваються події? Про кого йдеться у вірші? Де лежав хліб? Хто звернув увагу на хліб? Що вона зробила з хлібом? Чи схвалюєте ви вчинок дівчинки?
3. Робота в підручнику. Розгляд сюжетних малюнків, зіставлення з прочитаним (с. 121).
4. Закріплення знань про структуру тексту-міркування, сполучення слів, що використовуються в таких текстах.
5. Колективне складання тексту.
6. Індивідуальна робота. Записування тексту в зошити.
IV. Підсумок уроку.
— Навчіться виразно читати вірш В. Дворецької. Прочитайте свій текст батькам. Які ви знаєте прислів’я про хліб? Знайдіть 5 прислів’їв про хліб.