Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ЗАЙМЕННИК
УРОК 77 Особові займенники
Тема уроку. Особові займенники
Мета: ознайомити учнів з основними відомостями про особові займенники; учити визначати особові займенники та розрізняти їх у тексті; розвивати усне й писемне мовлення, творчу уяву школярів; виховувати шану та повагу до працьовитого українського народу.
Обладнання: ілюстрації із зображеннями орла, презентація із зображеннями представників різних професій.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Засвоєння написання слів Україна, океан.
— Чому слово Україна пишеться з великої букви? Пропишіть рядок цього слова.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати займенник і ознайомимось з його класифікацією.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Перегляд презентації із зображеннями представників різних професій.
Учитель. З давніх-давен українці славилися як працьовитий народ. Найкращі кожум’яки, бондарі, ковалі були в Україні. І нині, ми — нащадки наших предків, своїми вміннями, розумом і працелюбністю прославляємо нашу рідну Батьківщину.
2. Виконання вправи 275 (с. 121-122 підручника).
— За якими ознаками ви добиратимете займенники? Звертайте увагу на закінчення дієслів. (Дієслово працюю — питання (що роблю?), а це означає, що йдеться про одну особу).
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
1. Виконання вправи 276 (с. 122 підручника).
2. Виконання вправи 277 (с. 122 підручника).
Додаткові завдання до тексту: • Складіть і запишіть речення з трьома особовими займенниками. • Установіть зв’язок між словами в одному зі складених речень. • Визначте й напишіть над кожним словом частину мови, до якої воно належить.
3. Виконання вправи 278 (с. 122-123 підручника).
Словникова робота
Гіллястий — який має велике або густе гілля (кущ чи дерево).
Пресвітлий — поважне ставлення, звертання.
Бозна-що — синоніми невість, невідомо що.
Океан — найбільша водойма.
Мовний аналіз тексту: • Укажіть речення з прямою мовою. • Назвіть займенники та слова, які з ними пов’язані. • Поясніть написання дієслів із часткою не. • Знайдіть у тексті слова з подвоєнням і поясніть їх написання. • Зачитайте слова, утворені за допомогою префіксів. Які з них є спільнокореневими? • Назвіть слово, яке повторюється двічі, відповідає на питання як? і має у звуковимові на початку слова два звуки. (Якось).
Додаткові завдання до тексту. • Зробіть звуко-буквений аналіз слів коріння, їжею. • Установіть зв’язок слів у реченнях: Якось полетів орел за їжею для діток (високий рівень); А під тим дубом жив кріт (середній рівень). • Замініть іменники орел, кріт займенниками. • Доберіть до слова коріння спільнокореневі. Розберіть їх за будовою.
Вправа «Мовні підрахунки»
— Підрахуйте, скільки в тексті займенників. Назвіть слова, що складаються з однієї букви. Знайдіть у тексті слова з десяти букв. (Повернувся, гіллястою, пресвітлий). Підрахуйте, скільки слів у першому абзаці.
V. Підсумок уроку.
Вправа «Редактори»
— Спишіть текст, розкриваючи дужки й змінюючи виділені займенники відповідно до змісту речень.
Ст(е, и)жинка біжить і біжить. Куди ж стежинка кличе, куди ти веде. Я опинився в лісі. Ліс я подобає(ця, ться). Довго стою на міс (т, ц) і. А потім відриваюся від з (и, е)млі й шви(д, т) ко біжу понад травами. Біжу по тій самій стеж(к, ц)і.
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 279 (с. 123 підручника).