Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
I СЕМЕСТР
ТЕКСТ
УРОК 6 Засоби зв'язку речень у тексті
Тема уроку. Засоби зв’язку речень у тексті
Мета: ознайомити школярів із засобами зв’язку речень у тексті, зокрема, за змістом, і вчити влучно використовувати їх в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички добирати заголовок до тексту та визначати його основну думку; формувати поняття про те, що в українській мові досить велика словникова палітра синонімів; розвивати логічне мислення дітей; виховувати почуття товариськості, дружби та бережливого ставлення до своїх і чужих речей.
Обладнання: ілюстрації із зображенням ноутбука й інших зразків персональної комп’ютерної техніки.
ОРІЄНТОВНИМ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань на, ро, дже, ння, слова народження.
— Як часто ви чуєте та використовуєте це слово в мовленні? Яке словосполучення вийде, якщо додати слово день? Складіть і запишіть речення із цим словосполученням.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. На попередніх уроках ми пригадували відомості про текст. Про те, які є засоби зв’язку речень у тексті, ітиметься на сьогоднішньому уроці.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 21 (с. 14 підручника).
— Про кого йдеться в тексті? Куди збирався Славко? Який подарунок він приготував Маринці? Яка основна думка тексту? Який би ви дібрали заголовок до нього? Які недоліки ви помітили в тексті? (Повторення слів). Як цього можна уникнути?
✵ Опрацювання правила (с. 15 підручника).
— Відредагуйте речення, уникаючи повторів слів.
Сьогодні Світланка не прийшла до школи. У Світланки болів живіт.
3. Виконання вправи 22 (с. 15 підручника).
Словникова робота Десятиліття — десять літ, років.
Мовний аналіз тексту: • Поясніть уживання великої букви. Наведіть кілька прикладів, що пояснюються тим самим правилом.
✵ Назвіть, яким способом утворилися слова підводний, десятиліття.
✵ Поясніть уживання знаку оклику. • Знайдіть у тексті слово, яке було замінено іншим словом. (Ноутбук). • Назвіть слова, написання яких треба перевіряти, добираючи перевірні слова. * Укажіть слово, у корені якого відбулося чергування приголосного звука. (Друг — подружок). • Назвіть відмінки іменників у двох останніх реченнях.
Додаткові завдання до тексту: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів життя, таємниці, маленькі. • Доберіть і запишіть синоніми до слова блукати.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 23 (с. 15-16 підручника).
V. Підсумок уроку.
— Назвіть засоби зв’язку речень у тексті. Наведіть приклади.
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 24 (с. 16 підручника).