Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ЗАЙМЕННИК
УРОК 78 Відмінювання особових займенників 1-ї та 2-ї особи однини й множини
Тема уроку. Відмінювання особових займенників 1-ї та 2-ї особи однини й множини
Мета: учити школярів відмінювати особові займенники в однині та множині; розвивати навички знаходити й розпізнавати їх у реченнях і текстах; удосконалювати вміння вживати у своєму мовленні займенники, збагачуючи словниковий запас учнів; виховувати бережливе ставлення до природи та навколишнього середовища.
Обладнання: ілюстрація із зображенням метелика, бджоли, звукозапис «Поле влітку».
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань гр, иб, ри, слова гриб.
— Поясніть написання слова гриб. Назвіть орфограму. Доберіть до поданого слова спільнокореневі. Визначте в них корінь.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Ми продовжуємо ознайомлення із займенником. На попередньому уроці ви дізналися про існування особових займенників, які щодня використовували у власному мовленні, не акцентуючи на цьому увагу. Сьогодні ми навчимося відмінювати ці займенники.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Виконання вправи 280 (с. 123 підручника).
Мовний аналіз тексту: • Поясніть написання словосполучення не шию. • Назвіть слова, у яких букв менше, ніж звуків. (Я, шию, маю, кущі, як, борщі). • Укажіть займенники. • Знайдіть прикметники в загадках. • Поясніть написання словосполучень у шапочках, під кущі, на шлях, у борщі.
Додаткові завдання до тексту: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів люблять, б’ють, грають (на вибір). • Розберіть за будовою слово вийдемо. Доберіть до нього спільнокореневі слова. • Складіть загадку, використовуючи в описі прикметники (високий рівень)-, складіть і запишіть речення зі словом-відгадкою (середній рівень).
2. Виконання вправи 281 (с. 124 підручника).
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
1. Виконання вправи 282 (с. 124-125 підручника).
Словникова робота
Яскравокрилий — який має яскраві крила (метелик). (Слово утворене сполученням двох основ).
Пурхав — літав.
Нектар — солодка цукриста рідина, яку бджоли збирають із квіток і переробляють на мед.
Мовний аналіз тексту: • До якого виду тексту можна віднести твір? Чому? Проаналізуйте речення за метою висловлювання. • Назвіть головних героїв твору. Поясніть написання їхніх імен. • Укажіть слова, які пояснюють орфограму «Написання не з дієсловами». • Назвіть слова, які утворені префіксальним способом. (Прекрасний, найкрасивіший, підвела, поглянула). Поясніть написання слова найкрасивіший. • До якої частини мови належать слова, якими виражені настрій і стан? • Назвіть займенники. Чи є серед них, ужиті в множині?
2. Слухання звукозапису «Поле влітку».
✵ Бліцопитування
1. Яка картина постала у вашій уяві?
2. Які кольори переважали в намальованій вами картині?
3. Які відчуття ви переживали?
3. Виконання вправи 283 (с. 125 підручника).
V. Підсумок уроку.
Творче завдання
— Уставте на місці крапок займенники я, він, вона, ти, ми, ви. Запишіть утворені слова.
Кві.., ..ик, ..кір, ..ло, чер.., ..лина, ..ок, коро.хло, ..шня, ко..ки, поло..на.
«Мозковий штурм»
— Продовжте речення.
Займенник — це ... .
Займенники відповідають на питання ... .
Займенники, які належать до першої особи однини — це... .
До другої особи однини належать займенники ....
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 284 (с. 125-126 підручника).