Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ДІЄСЛОВО
УРОК 85 Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми. Багатозначні дієслова. Пряме й переносне значення дієслів
Тема уроку. Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми. Багатозначні дієслова. Пряме й переносне значення дієслів
Мета: узагальнити матеріал теми, вивчений у попередніх класах; на основі цих знань учити школярів розрізняти й добирати до дієслів синоніми, антоніми, слова в прямому та переносному значенні; дати поняття учням про багатозначність дієслів; учити розпізнавати значення дієслів у писемному й усному мовленні; виховувати пізнавальний інтерес і почуття любові до художнього слова, книжок вітчизняних авторів.
Обладнання: ілюстрації із зображенням ведмедя, лисиці, бабусі, сап’янців, сотів з медом, вулика, хмари.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань ве, дм, ед, мед, ідь.
— Яке слово можна скласти із запропонованих складів?
✵ Написання слова ведмідь (один рядок).
— Які асоціації виникають у вас із цим словом (методичний прийом «асоціативний кущ»)?
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжуємо ознайомлюватися з дієсловом. Зокрема, навчимося розрізняти дієслова-синоніми та дієслова-антоніми, визначатимемо пряме й переносне значення дієслів. Нашим помічником, як ви вже здогадалися, буде Мишко — ведмідь, який найбільше за все любить ласувати медом.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Слово вчителя.
— Які слова називають антонімами? Утворіть антонімічні нари до поданих слів: день (ніч); веселий (сумний); веселитися (сумувати).
Виконуючи завдання, ми переконалися, що антоніми можна дібрати не лише до іменників і прикметників, а й до дієслів.
Читаючи художні твори, ми не раз милувалися образними висловами, які в літературі називаємо прийомом уособлення, наприклад: сонце усміхнулось, осінь відходила, верба вбралась у вінок, сонце пішло спати. Це переносне значення слів.
2. Виконання вправи 301 (с. 131 підручника).
— Багатозначні дієслова — дієслова, які мають кілька значень. Наприклад, відкривати: відкривати банку; відкривати нову школу; відкривати Америку (винахід); вилетів: миттю вилетів Гриць із хати (швидко вибіг; горобець вилетів).
Додаткове завдання до вправи: • Складіть із словами утвореної антонімічної пари речення, у якому одна частина речення буде антонімом до іншої.
2. Виконання вправи 307 (с. 136-137 підручника).
Словникова робота
Ведмідь, медолюб (словникові слова).
Сап’янці — чобітки чи черевики, пошиті з м’якої шкіри різних кольорів. Облудниця — та, що весь час блукає.
Пожурився — зажурився, засмутився.
Занадився — став часто бувати.
Став тягати — красти.
— Які ви знаєте казки, у яких героями є лисиця, ведмідь? Чи в усіх казках лисиця така підступна?
Мовний аналіз тексту: • Скільки абзаців має текст? За якими ознаками його поділено на дві частини — абзаци? • Зачитайте речення, яке спонукає нас замислитися над пошуком справжнього злодія. (Може, то інший злодій?) • Пригадайте та поясніть написання дієслів з часткою не. • Поясніть написання слів Медолюб, Облудниця, Орися з великої букви. • Простежте за способом творення слова медолюб. (Любить мед).
✵ Доберіть три слова, які подібні за написанням до слова сльозами. (Льоня, льох, льон, мальовничий, кольоровий). • Яка форма запису слів лисиці використана в тексті? (Пряма мова). • Відшукайте в тексті слова, у коренях яких відбувається чергування звуків. (Ведмідь — ведмедя).
✵ Назвіть числівники, які зазначені в тексті, і визначте їх належність до кількісних чи порядкових. • Зачитайте речення, у якому є фразеологічний зворот. (Сльозами вмилася..., слава недобра пішла).
✵ Виконання завдань вправи.
Додаткові завдання до вправи: • Зробіть синтаксичний розбір речень: 1 речення тексту (початковий рівень); 10 речення (середній і достатній рівні)] 11 речення (високий рівень). • Утворіть антонімічні пари з дієсловами пожурився, забувати.
Фізкультхвилинка
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
✵ Виконання вправи 308 (с. 137 підручника).
V. Підсумок уроку.
1. Робота в групах.
Кожна група добирає словосполучення з дієсловом, що може описувати поведінкові риси характеру певної тварини (діти обирають тварин методом жеребкування або пропонують власні варіанти).
Наприклад: лазить по дереву, любить мед, їсть мед, спить у барлозі, смокче лапу, ловить рибу.
Тварини: заєць, лисиця, миша, кіт.
Вправа «Міркуємо разом»
— Поясніть, що означає дієслово в кожному вислові.
Годинник іде; поїзд іде; людина іде; день іде; вистава іде; дим іде.
— Чи можна назвати дієслово іде багатозначним? Наведіть свої приклади багатозначних дієслів.
2. Вправа для самостійного опрацювання учнями з подальшою перевіркою. (Слова зображені на екрані чи записані на дошці).
— Прочитайте дієслова. Визначте найповільнішу та найшвидшу дію. Запишіть дієслова в порядку поступового спадання руху, замінюючи назву дії предмета близьким за значенням словом.
Летів, шкандибав, плентався, дріботів, мчав, брів, чалапав, біг, сунувся.
✵ Учні зачитують ланцюжком синонімічні пари, які утворили.
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 309 (с. 137 підручника).
Додатковий матеріал для вчителя
Прислів’я про дружбу
В пригоді пізнавай приятеля.
Вірний приятель — то найбільший скарб.
Досить одного ворога, щоб поламати зроблене тисячею друзів. Дружні й хлібом бувають ситі.
Друзі пізнаються в біді.