Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ДІЄСЛОВО
УРОК 86 Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми. Багатозначні дієслова. Пряме й переносне значення дієслів
Тема уроку. Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми. Багатозначні дієслова. Пряме й переносне значення дієслів
Мета: узагальнити матеріал теми, вивчений у попередніх класах; на основі цих знань, учити дітей розрізняти й добирати до дієслів синоніми, антоніми, слова в прямому та переносному значенні; дати поняття учням про багатозначність дієслів; учити розпізнавати значення дієслів у писемному й усному мовленні; виховувати пізнавальний інтерес і почуття любові до художнього слова, книжок вітчизняних авторів.
Обладнання: ілюстрації із зображенням стоніжки, мокрецю, незабудки, жука-скарабея; індивідуальні картки.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єднань за, бу, дк, ка, не, буд, слова незабудка.
— Що ви знаєте про цю рослину? Як ви вважаєте, звідки походить її назва?
— Доберіть спільнокореневі слова до утвореного слова. (Забути, забувати).
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Ми продовжуємо детальне знайомство з дієсловом як частиною мови.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 310 (с. 137-138 підручника).
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
1. Виконання вправи 311 (с. 138 підручника).
Мовний аналіз тексту: • Назвіть дієслова, утворені за допомогою префіксів. (Загув, посипався, полив, застогнало, загуло, закутався, зайшло, злилися, зробилося). • Поясніть значення вислову полив як із відра. • Назвіть усі використані слова-форми слова море. Визначте в них корінь. • Назвіть дієслова з переносним значенням. • Назвіть дієслова, які називають явища природи.
Фізкультхвилинка
Хто за партами стомився,
І направо похилився?
Треба дружно всім нам встати,
І зарядку розпочати.
Сонце спить, небо спить,
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало,
Всіх проміннячком вітало.
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаємо
У травичці позбираємо.
2. Виконання вправи 312 (с. 138 підручника).
Додаткове завдання до вправи: • Визначте відмінок дібраних іменників. • Складіть речення з трьома складеними словосполученнями та запишіть їх. • Зробіть синтаксичний розбір складених речень: усіх трьох речень (високий рівень)] двох речень (достатній рівень); одного з речень (середній і початковий рівні).
V. Підсумок уроку.
1. Виконання завдання.
— Прочитайте речення, подані на дошці чи на екрані. Доберіть із довідки й уведіть у речення дієслова в потрібній формі. Визначте, чи можна їх назвати близькими за значенням.
Тато ... мене і маму з днем 8 Березня.
Учні нашого класу ... ветеранів зі Святом Перемоги.
Колядники... господарів дому.
Довідка: поздоровляти, вітати, віншувати.
2. Самостійна робота за індивідуальними картками.
— Прочитайте вислови. Спишіть їх, пояснюючи значення словосполучень.
Бити байдики, пекти раків, вішати носа, комарика задавити, комар носа не підточить, варити воду.
Зразок. Бити байдики — нічого не робити, ледарювати.
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 313 (с. 138-139 підручника).