Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ДІЄСЛОВО
УРОК 88 Урок розвитку писемного мовлення. Складання письмового висловлювання (розповіді) про ситуацію з життя класу
Тема уроку. Урок розвитку писемного мовлення. Складання письмового висловлювання (розповіді) про ситуацію з життя класу
Мета: розвивати в учнів уміння будувати текст-розповідь, дотримуючись відповідної структури, логічно й послідовно викладати думки, використовувати засоби виразності; виховувати скромність, дружелюбність, відповідальність за доручену справу та свої вчинки, почуття обов’язку, толерантності.
Обладнання: зошити з розвитку писемного мовлення, додаткові матеріали.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. Підготовчий етап.
Матеріал для слухання-аудіювання
Не тримай у душі своїй зла,
Стережись злого слова сказати.
Злеє слово — біда не мала,
То ж не варто і злоби тримати.
Г. Акулов
II. Повідомлення теми уроку.
Учитель. Про що йдеться у вірші Г. Акулова?
Кожна людина має негативні й позитивні риси характеру. До позитивних ми відносимо любов, гідність, скромність, порядність, милосердя, доброту, совість і багато інших. До негативних — зло, заздрість, гординю, лінь та інші. Усі ці почуття заховані в душі людини, їх не можна розгледіти відразу. Однак своєю поведінкою, учинками, словами людина виражає і позитивні, і негативні риси характеру. Особливо ці риси проявляються в стосунках із людьми. Проаналізуємо, що означають окремі риси людини.
Гідність — сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості людини (честь, скромність, толерантність тощо), ставлення до себе, нашу поведінку в різних життєвих ситуаціях. Це самоповага й повага до інших.
Скромність — властивість людини, яка не любить підкреслювати свої заслуги. Проявляє стриманість у поведінці, вихованість.
Справедливість — риса характеру людини, яка має об’єктивне ставлення до інших, неупереджено вирішує справи, чесна й порядна.
Відповідальність — риса людини, яка чесно виконує взяту на себе роботу, справу, відповідає за свої вчинки, дії, слова.
Толерантність — риса людини, яка терпима до чужих думок і поглядів. Уміє уважно вислухати інших, допомогти.
На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися складати письмове висловлювання про різні ситуації з життя учнів у класі, їхні стосунки. Прочитайте текст, який належить українській письменниці, поетесі Г. Кирпі. У тексті вам трапиться слово гонориста — це означає сповнена гонору, пихата, чванлива людина.
III. Опрацювання додаткових матеріалів.
1. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Читання тексту Г. Кирпи (с. 43).
✵ Змістовий аналіз тексту.
— Яка тема тексту? Де відбувалася подія? Як звали подружок? Хто з них був старостою класу? Якою була Соня в цей період? Кого вибрали старостою на зборах? Як відреагувала Соня? Що сказав тато Ярославі? Чи була Соня справжньою подругою? Як ви оцінюєте поведінку Соні? Чи були подібні випадки у вашому класі?
✵ Структурний аналіз тексту.
— Скільки частин у цьому тексті? Про що йдеться в зачині? Про що ви дізналися з основної частини? Що повідомляється в кінцівці? У якій частині тексту йдеться про справжнього товариша?
2. Робота з підручником. Розгляд та аналіз сюжетних малюнків (с. 140).
3. Робота в зошиті з розвитку писемного мовлення. Читання прислів’їв про дружбу (с. 44).
4. Робота з опорними матеріалами, які стосуються структури складеного тексту, у зошиті з розвитку писемного мовлення (с. 44).
5. Складання й записування тексту-розповіді про випадок із життя класу.
IV. Підсумок уроку.
— Про які позитивні риси характеру ми сьогодні говорили? Які риси свого характеру ви б хотіли виправити?