Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

II СЕМЕСТР

ДІЄСЛОВО

УРОК 89 Речення з однорідними присудками

Тема уроку. Речення з однорідними присудками

Мета: удосконалювати вміння учнів будувати речення, використовуючи в них однорідні присудки; розвивати навички визначати дієслова-синоніми й антоніми; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати пізнавальний інтерес школярів до вивчення навколишнього світу.

Обладнання: ілюстрації із зображенням зимового вечора, сніжинок; малюнок із зображенням бобрів; індивідуальні картки.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

• Написання з’єднань ве, сн, ня, ні, на, сні, слова навесні.

— Складіть речення з поданим словом, у якому був би присудок, що вказує на незавершену дію.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

• Бесіда.

— Яке значення дієслів у нашій мові? (Називають дію предмета).

— Замініть словосполучення одним дієсловом.

Заводити з кимось товаришування (товаришувати); брати в когось щось у позику (позичати); робити покупки в магазині, на базарі (купувати); тримати якусь подію в пам’яті (пам’ятати); працювати на будівництві (будувати).

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

• Виконання вправи 319 (с. 141 підручника).

Словникова робота

Обрій — місце, умовна лінія, де небо візуально наближається до землі.

Зарожевів — став рожевого відтінку, кольору.

— Прочитайте текст. Визначте тип тексту.

Мовний аналіз тексту: • Визначте, які прикметники вказують на матеріал, з якого виготовлений предмет (сніговий килим, кришталева чаша); прикметники, які вказують на колір (чорна, срібний); дієслова, які вказують на колір (зарожевів). • У яких словах відбувається чергування приголосних у коренях слів? (Сніг — сніжок, молоток — молоточок). • Дослідіть спосіб словотворення слова снігопад. • Визначте речення з однорідними присудками.

• Виконання завдань вправи.

Додаткові завдання до вправи: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів дзвін, доторкається, прислухаюся, якої. • Провідміняйте займенники я, вона. • Зробіть синтаксичний розбір сьомого речення. Визначте, які є однорідні члени речення (не лише присудки).

IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.

1. Слово вчителя.

— Напередодні весни, гуляючи берегом озера чи річки, можемо помітити тварин — бобрів (ілюстрація).

Яка пригода сталася з цією твариною, ми дізнаємося, прочитавши текст наступної вправи.

2. Виконання вправи 320 (с. 141 підручника).

— Прочитайте текст вправи.

Мовний аналіз тексту: • Поясніть поділ тексту на два абзаци. Чи згодні ви з таким рішенням автора? • Зачитайте речення, у яких є однорідні присудки. • Простежте написання слів навесні, найменше, додому, вранці. Запам’ятайте їх написання. • Поясніть написання частки не з дієсловами. • Назвіть займенники в тексті, визначивши їх число й відмінок. • Визначте в тексті дієслова. Назвіть ті, які утворені префіксальним способом. • Назвіть найменші слова (й, я, із, у, під, на). Якими частинами мови вони виражені? Яка їх роль у реченні?

Фізкультхвилинка

Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки, поскачи на місці трохи.

Руку на плече кладемо, головою повернемо,

Разом ми присядемо і за парти сядемо.

• Виконання завдань вправи.

Додаткове завдання до вправи: • Доберіть до слів бобер (1 варіант), хата (2 варіант) споріднені слова та розберіть їх за будовою. Визначте завершену та незавершену дію дієслів.

3. Виконання вправи 321 (с. 141 підручника).

• Зачитування учнями своїх текстів.

V. Підсумок уроку.

• Робота з індивідуальними картками.

— Доберіть антоніми до поданих дієслів.

Ожило, заліз, впали, чорніє, розтанув, піднявся, плачуть.

Вправа «Редактори»

— Прочитайте текст і відредагуйте його, поставивши дієслова у відповідній формі.

(Розкидати) мишко хід од свого барлога і (вибратися) звідти заспаний і похмурий. (Прокидатися) вже. (Тягнути) носом весняне повітря й подався в балочку до струмка. І довго серед лісової тиші (буде) чути, як він (хлебтати) гарячим язиком холодну снігову водицю.

VI. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 322 (с. 141 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити