Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік
II СЕМЕСТР
ДІЄСЛОВО
УРОК 95 Майбутній час. Змінювання дієслів майбутнього часу за особами й числами
Тема уроку. Майбутній час. Змінювання дієслів майбутнього часу за особами й числами
Мета: учити школярів змінювати дієслова в майбутньому часі за особами й числами; удосконалювати вміння визначати рід і число дієслів у реченні, тексті; розвивати вміння риторичного читання та мовленнєвий апарат шляхом читання скоромовок; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати пізнавальний інтерес до творів малих жанрів усної народної творчості.
Обладнання: імітовані човники (малюнки або зображення на екрані); ілюстрація із зображенням пташки посмітюхи.
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.
Каліграфічна хвилинка
✵ Написання з’єдань ск, кр, кор, мов, ка.
— Яке слово можна утворити з поданих складів? (Скоромовка). Як утворене це слово. Поясніть його значення.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми поринемо в багатий світ української мови на невеликих човниках — це малі жанри усної народної творчості. Які саме це жанри, дізнаєтесь, виконуючи вправи.
III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
✵ Виконання вправи 341 (с. 150 підручника).
✵ Робота з таблицею змінювання дієслів майбутнього часу за особами й числами.
— Зверніть увагу на особові закінчення та три форми дієслів майбутнього часу.
✵ Опрацювання правила (с. 150 підручника).
— Усно проаналізуйте за зразком таблиці слово вивчити.
IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.
1. Виконання вправи 342 (с. 150 підручника).
Словникова робота
Посмітюха — пташка родини жайворонкових.
— Прочитайте скоромовки.
Мовний аналіз текстів скоромовок: • Відшукайте речення-скоромовку, у якому змінюється час дієслів і дія. • Поясніть написання частки не з дієсловом. • У якій скоромовці відбувається чергування голосних у корені слова при відмінюванні? (На столі — стіл). Визначте відмінок цього іменника.
✵ Виконання завдань вправи.
Додаткові завдання до вправи: • Випишіть спільнокореневі слова й розберіть їх за будовою. • Зробіть аналіз слова смітті як частини мови. • Зробіть звуко-буквений аналіз слів стоїть, смітті з повного характеристикою кожного звука.
Фізкультхвилинка
2. Виконання вправи 343 (с. 151 підручника). Потрібно звернути особливу увагу на написання слова ввечері.
— Прочитайте прислів’я, розкриваючи дужки.
Мовний аналіз тексту: • Поясніть написання дієслів з часткою не. Як потрібно писати дієслово здоженеш з часткою не? Чи існує самостійно це слово та чи має значення? • Поясніть зміст прислів’їв. • Відшукайте в текстах речень спільнокореневі слова. (Добре, добрим). Якими частинами мови вони виражені? • Визначте спосіб словотворення дієслів. • Визначте в реченнях слова-антоніми й зачитайте антонімічні пари. • Відшукайте в реченнях слова, які називають частини тіла. • Зачитайте речення, у яких спостерігається дія та її наслідок.
✵ Виконання завдань вправи.
Додаткове завдання до вправи: • Спишіть сьоме речення й зробіть його синтаксичний розбір. Визначте відмінок іменників у реченні.
V. Підсумок уроку.
Конкурс читців скоромовки (читці обираються за бажанням). Краще обрати одну скоромовку.
Вправа «Будь уважним»
— Прочитайте речення. Визначте, чим відрізняються виділені слова в реченні. Як можна назвати такі слова?
Мати повела дитину ген далеко за село.
Мати матір — це велике щастя.
Навесні пригріло сонечко та й потік гірський потік.
Ніс через кладку на коромислі Степан воду.
Як почервонів мій ніс від холоду.
VI. Домашнє завдання.
✵ Виконання вправи 344 (с. 151 підручника).