Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

II СЕМЕСТР

ДІЄСЛОВО

УРОК 95 Майбутній час. Змінювання дієслів майбутнього часу за особами й числами

Тема уроку. Майбутній час. Змінювання дієслів майбутнього часу за особами й числами

Мета: учити школярів змінювати дієслова в майбутньому часі за особами й числами; удосконалювати вміння визначати рід і число дієслів у реченні, тексті; розвивати вміння риторичного читання та мовленнєвий апарат шляхом читання скоромовок; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати пізнавальний інтерес до творів малих жанрів усної народної творчості.

Обладнання: імітовані човники (малюнки або зображення на екрані); ілюстрація із зображенням пташки посмітюхи.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

I. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

• Написання з’єдань ск, кр, кор, мов, ка.

— Яке слово можна утворити з поданих складів? (Скоромовка). Як утворене це слово. Поясніть його значення.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми поринемо в багатий світ української мови на невеликих човниках — це малі жанри усної народної творчості. Які саме це жанри, дізнаєтесь, виконуючи вправи.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

• Виконання вправи 341 (с. 150 підручника).

• Робота з таблицею змінювання дієслів майбутнього часу за особами й числами.

— Зверніть увагу на особові закінчення та три форми дієслів майбутнього часу.

• Опрацювання правила (с. 150 підручника).

— Усно проаналізуйте за зразком таблиці слово вивчити.

IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.

1. Виконання вправи 342 (с. 150 підручника).

Словникова робота

Посмітюха — пташка родини жайворонкових.

— Прочитайте скоромовки.

Мовний аналіз текстів скоромовок: • Відшукайте речення-скоромовку, у якому змінюється час дієслів і дія. • Поясніть написання частки не з дієсловом. • У якій скоромовці відбувається чергування голосних у корені слова при відмінюванні? (На столі — стіл). Визначте відмінок цього іменника.

• Виконання завдань вправи.

Додаткові завдання до вправи: • Випишіть спільнокореневі слова й розберіть їх за будовою. • Зробіть аналіз слова смітті як частини мови. • Зробіть звуко-буквений аналіз слів стоїть, смітті з повного характеристикою кожного звука.

Фізкультхвилинка

2. Виконання вправи 343 (с. 151 підручника). Потрібно звернути особливу увагу на написання слова ввечері.

— Прочитайте прислів’я, розкриваючи дужки.

Мовний аналіз тексту: • Поясніть написання дієслів з часткою не. Як потрібно писати дієслово здоженеш з часткою не? Чи існує самостійно це слово та чи має значення? • Поясніть зміст прислів’їв. • Відшукайте в текстах речень спільнокореневі слова. (Добре, добрим). Якими частинами мови вони виражені? • Визначте спосіб словотворення дієслів. • Визначте в реченнях слова-антоніми й зачитайте антонімічні пари. • Відшукайте в реченнях слова, які називають частини тіла. • Зачитайте речення, у яких спостерігається дія та її наслідок.

• Виконання завдань вправи.

Додаткове завдання до вправи: • Спишіть сьоме речення й зробіть його синтаксичний розбір. Визначте відмінок іменників у реченні.

V. Підсумок уроку.

Конкурс читців скоромовки (читці обираються за бажанням). Краще обрати одну скоромовку.

Вправа «Будь уважним»

— Прочитайте речення. Визначте, чим відрізняються виділені слова в реченні. Як можна назвати такі слова?

Мати повела дитину ген далеко за село.

Мати матір — це велике щастя.

Навесні пригріло сонечко та й потік гірський потік.

Ніс через кладку на коромислі Степан воду.

Як почервонів мій ніс від холоду.

VI. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 344 (с. 151 підручника).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити