Українська мова - Книжка для вчителя календарне планування та розробки уроків 4 клас - 2015 рік

II СЕМЕСТР

ДІЄСЛОВО

УРОК 97 Побудова речень із дієсловами теперішнього й майбутнього часу

Тема уроку. Побудова речень із дієсловами теперішнього й майбутнього часу

Мета: учити школярів будувати речення з дієсловами теперішнього та майбутнього часу; удосконалювати навички визначати особу й час у дієсловах у текстах; розвивати усне та писемне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас шляхом уведення нової лексики; виховувати пізнавальний інтерес до пізнання природи рідного краю.

Обладнання: ілюстрація із зображенням рослини — іван-чаю; картки для індивідуальної роботи; ілюстрації із зображенням зимового дня з віхолою, вітровієм.

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

І. На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів.

Каліграфічна хвилинка

• Написання з’єднань ро, зу, ум, рм, оу.

— Яке слово можна скласти з поданих складів? (Розум). Як ви можете пояснити значення цього слова? (Розум — це здатність людини мислити, формулювати та висловлювати свої думки; інтелектуальний розвиток людини). Які ви знаєте прислів’я про розум? (Доходити власним розумом; жити за своїм розумом; розум потьмарився).

— Чи згодні ви з таким висловом розумним ніхто не вродився, а навчився?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Наша природа розмаїта й неоціненно багата! Скільки таїни й невідомого криється в лісах, полях і степах. Ми багато дізнаємося про її таємниці, читаючи пізнавальну літературу, але й не в кожному посібнику можна дізнатися про всю інформацію.

— Що ви знаєте про рослину мати-й-мачуха? Чому в неї така назва? Як ви вважаєте, звідки виникла назва незабудки? Що означає назва квітки нарцис? Ще про одну невідому рослину йтиметься сьогодні на уроці.

III. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Виконання вправи 349 (с. 153-154 підручника).

Словникова робота

Іван-чай — багаторічна рослина. (Звернути увагу на орфограму в написанні слова.

Купіта — купа.

Мовний аналіз тексту: • Назвіть дієслова, які вжиті в тексті, визначивши дію та рід, якщо це можливо, і неозначену форму. • Назвіть речення, у яких є по дві граматичні основи. • Визначте в поданому тексті прикметники, називаючи їх число та рід. На яку ознаку вказує кожен із них? • Проаналізуйте й дослідіть, яким способом утворене слово самовідданість. Поясніть його написання. • Визначте, якими способами утворені дієслова. • Назвіть займенники, ужиті в тексті. Назвіть їх початкову форму. • Поясніть уживання знака оклику в одному з речень. • Назвіть прийменники з тими словами, з якими вони вжиті. Поясніть їх написання.

• Поетапне виконання завдань вправи.

Додаткові завдання до вправи: • Зробіть звуко-буквений аналіз слів світяться, якимось, палають. • Розберіть за будовою слова узліссі, найцікавішою, підіб’ється.

2. Робота з правилом (с. 154 підручника).

IV. Застосування набутих знань і вмінь учнів.

Фізкультхвилинка

Разом всі ми працювали

І читали, і писали.

Відпочить прийшла пора

Піднімайся, дітвора.

Руки вгору підіймемо,

Один одному моргнемо.

Ставимо вже руки вбоки,

Робимо ще три підскоки.

Ми на місці зупинились,

В сторони ще нахилились.

Сонечко вже нас віта,

Всіх за парти поверта.

Л. Харітоненко

2. Виконання вправи 350 (с. 154 підручника).

— Прочитайте прислів’я, поєднавши їх частини. Яку людську рису описано в них? Які ви ще знаєте прислів’я на цю тему?

• Поетапне виконання завдань вправи.

Додаткове завдання до вправи: • Складіть і запишіть речення про людську рису, яка описана в поданому жанрі усної народної творчості.

3. Виконання вправи 351 (с. 154 підручника).

— Як ви вважаєте, до опису дій якого предмета чи явища можна дібрати вказані дієслова? (Зима, вітер). За якими ознаками ви це визначили? (Перегляд ілюстрацій із зображенням зимового вітряного дня, віхоли).

• Поетапне виконання завдань вправи.

V. Підсумок уроку.

Робота за індивідуальними картками

— Утворіть від поданих іменників дієслова в майбутньому часі й запишіть їх.

Краса (красуватися); малюнок (малювати); крик (кричати); гра (гратися); злість (злитися); ходьба (ходити); навчання (навчатися); сміх (сміятися).

— Складіть і запишіть з одним з утворених дієслів речення, у якому дієслово буде минулого часу чоловічого роду.

Працюємо разом

— Доберіть до поданих словосполучень найбільш вдалі дієслова, що піходять за змістом (завдання на екрані чи на дошці).

Нарешті ... (прийшла, завітала, прилетіла, примчала, приїхала) срібноволоса красуня. ... (посипав, пішов, полетів, прилетів, випав) пухнастий білий сніг. Сріблястий іній ... (посріблив, позолотив, покрив, накрив, напнув, причепурив, прикрасив) дерева. ... (стоїть, панує, лежить, летить) неймовірна краса надворі. Чарівна сила природи взимку ... (зачаровує, милує, чарує, малює, вітає) нас.

— За допомогою чого ми можемо визначати особу й час дієслова?

VI. Домашнє завдання.

• Виконання вправи 352 (с. 154 підручника).

Додатковий матеріал для вчителя

Іван-чай — зніт вузьколйстий, кіпрей, дикий льон, верба-трава, іван-чай — багаторічна рослина родини онагрових. Медоносна, харчова, лікарська, танідоносна, волокниста, олійна, кормова, фітомеліоративна й декоративна культура.

Рослина заввишки 50-150 см, з товстим повзучим кореневищем, що має додаткові бруньки. Кореневища сягають 1 метра в довжину й більше, особливо в затінених місцях, де він менше цвіте. Стебло прямостояче, циліндричне, слаборозгалужене, голе, густо улиснене. Листки чергові, сидячі або на дуже коротких черешках, ланцетні, середніх розмірів (50- 120 мм завдовжки, 7-20 мм завширшки), загострені, майже цілокраї, зверху темно-зелені, зісподу світло-зелені, матові. Жилки добре помітні.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити