УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ

 

УРОК № 11

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Типи мовлення

 

Мета: дати учням загальне уявлення про типи мовлення; навчити їх визначати типи мовлення, самим складати висловлювання різних типів; поліпшувати мовленнєву культуру; прищеплювати любов до природи.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Запитання і завдання учням.

—    Що таке синтаксис?

—    Що таке пунктуація?

—    Що називається словосполученням?

—    На які типи поділяються словосполучення?

—    Зробити розбір словосполучення багряне листя, записати в зошиті.

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Уявіть, що наступного дня після зустрічі з НЛО ви прийшли до школи й однокласники почали розпитувати вас про це диво. На вас градом посипались запитання:

—    Ти бачив інопланетян? А які вони?

—    Що вони робили?

—    Чому ж вони прилітали на Землю?

І ви описували їх, розповідали, що відбулося на місці приземлення, висловлювали свої припущення, навіщо вони прилітали.

Кожного разу, залежно від мети, змісту й побудови, у вас виходили інші висловлювання — опис, розповідь, роздум. Це три типи мовлення.

2. Робота за підручником.

Вправа 84.

Завдання: прочитати три тексти. Яке з трьох запитань: який? що відбулося? чому? — можна поставити до кожного з текстів? До якого типу і стилю мовлення вони належать?

3. Бесіда з учнями за таблицею підручника «Типи мовлення».

Вправа 85.

4. Робота за підручником.

Вправа 83.

5. Слово вчителя.

Давайте знову повернемось до інопланетян, про яких згадували на початку уроку. Який тип мовлення ви оберете, щоб розповісти товаришеві про те:

—    Який вигляд має НЛО?

—    Чому НЛО прилітав?

—    Як це відбулося?

Складіть усне висловлювання на одну з даних тем.

6. Робота в парах.

Вправа 88.

Завдання: розіграти один із діалогів за поданим початком. Який тип мовлення ви оберете.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з учнями.

—    Які існують типи мовлення?

—    Які стилі можуть використовуватися в описових текстах?

—    Якими є особливості текстів-роздумів?

—    Які стилі застосовуються в розповідних текстах?

2. Прослуховування тексту.

Завдання: визначити тип мовлення.

1)    Споконвіку любили українці калину. У неї гарний білий цвіт, пахучий, рясний. А ще більше милують око ягоди калини. Стоїть ото кущ, рум’яний увесь, аж горить.

2)    Чому так цінували калину в народі? Тому що вона є гарним лікувальним засобом від простуди, уособленням краси рідної землі.

3)    Калина не боїться, як її кетяги ламають. Вона ще буйніше тоді росте. І ніякі вітри її не подолають. Про червону калину люди склали багато пісень.

(За Д. Чередниченком.)

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 10, вправа 87.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.