УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ


УРОК № 13

Тема. Порядок слів у реченні


Мета: навчити учнів розрізняти «нове» і «відоме» в реченні, правильно об’єднувати речення в текст; прищеплювати любов до навколишнього світу і вчити оберігати його.

Обладнання: підручник.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Бесіда з учнями.

—    Які ви знаєте речення за метою висловлювання?

—    Які речення називаються розповідними?

—    Які речення називаються питальними?

—    Які речення називаються спонукальними?

—    Наведіть приклад кожного з речень.


II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ


III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ


IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником з елементами бесіди.

Вправа 104.

Завдання і запитання

Прочитати текст, визначити його тему. З чим автор порівнює світ, у якому ми живемо? Як треба ставитися до навколишнього середовища?

Перечитати перший абзац. З’ясувати, на які слова в реченнях падає логічний наголос. В якій частині речення вони стоять?

2. Слово вчителя.

У кожному реченні є найважливіше слово, на якому ми зосереджуємо увагу, тобто на нього падає логічний наголос. В усному мовленні ми виділяємо це слово інтонацією. У письмовому тексті воно, як правило, знаходиться в кінці речення.

Виконання вправи.

Вправа 105 (усно).

У писемному повідомленні найважливіша інформація є «новим» — Н і завжди розміщується в реченні після «відомого» — В.

3. Робота за підручником.

Вправи 106 (усно), 107, 108 (письмово).

4. Робота біля дошки.

Завдання: продовжити текст, виділити в кожному реченні «нове» і «відоме».

В золоті осінні дні зібрались відлітати журавлі. Покружляли вони над рікою і полинули в далекі теплі краї...


V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником.

Вправи 112 (усно), 114 (письмово).

2. Робота біля дошки.

Завдання: виправити допущені помилки. Записати текст правильно.

Людина і природа невіддільні одне до одного, тісно взаємопов’язані. Природа — частина природи. Тому її потрібно берегти і примножувати.


VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 12, вправа 115.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити