УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ


УРОК № 16

Тема. Другорядні члени речення


Мета: ознайомити учнів із другорядними членами речення, навчити визначати їх у реченні; виховувати в учнів навички самостійної роботи з підручником.

Обладнання: підручник.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Запитання до учнів.

—    Що таке підмет?

—    Що таке присудок?

—    Які ви знаєте види присудків?

3. Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, підкреслити граматичну основу.

Привітні гаї шумлять над ланами.


II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ


III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ


IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником з елементами бесіди.

Вправа 130 (усно).

Запитання до учнів

—    Для чого потрібна преса?

—    Хто і як працює над створенням періодичного видання?

—    Чому професія журналіста є завжди важливою?

—    Скажіть, чи можна передати зміст тексту, основну думку, використовуючи тільки головні члени речення?

—    Яка роль інших членів речення?

2. Слово вчителя.

Непоширені речення — це речення, які складаються тільки з граматичної основи (наприклад: Настала осінь).

Поширені речення — це речення, в яких, крім граматичної основи, є ще й другорядні члени речення (наприклад: Настала золота осінь).

А тепер ви спробуйте навести приклади поширених і непоширених речень.

3. Робота з таблицею «Другорядні члени речення».

Вправа 132.

4. Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, визначити головні і другорядні члени речення, охарактеризувати речення.

Від заходу потягло тихесеньким свіжим вітерцем. (Розпов., неокл., односкл., пошир.)

Хата швидко сповнялась м’якими вечірніми тінями. (Розпов., неокл., двоскл., пошир.)

Зів’яли від нічних приморозків квіти біля хат. (Розпов., неокл., двоскл., пошир.)

5. Творча робота.

Завдання I: з поданих слів скласти речення і підкреслити в них усі члени речення.

Небо, боїться, не, чисте, ні, грому, блискавки, ні.

(Чисте небо не боїться ні грому, ні блискавки.)

Ластівка, не, весну, робить, одна.

(Одна ластівка весну не робить.)

Дощ, і, без, не, трава, росте.

(Без дощу і трава не росте.)

Завдання II: поширити речення другорядними членами речення.

(Яка?) доріжка стелилася між (якими?) хлібами.

Сонце (на який час?) засліпило (кого?).

Листя падає (як?)

(Де?) запалав (який?) ранок.

Завдання III: скласти речення за схемами:

6. Робота біля дошки.

Завдання: під диктовку записати речення, підкреслити додатки, не плутаючи їх із підметами.

Ягоди збирають діти. Квіти біля школи поливають хлопчики. Учень виконує завдання. Легкі тумани вкривають долини. Учитель перевірив диктант.

7. Робота за підручником.

Вправа 139.


V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда з учнями.

—    Що називається додатком?

—    Що називається означенням?

—    Що називається обставиною?


VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 15, вправа 135.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити