УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ

 

УРОК № 18

Тема. Звертання. Вставні слова і сполучення слів

 

Мета: ознайомити учнів із звертаннями і вставними словами та сполученнями слів, правилами їх написання й постановки розділових знаків при них; формувати вміння визначати їх у тексті.

Обладнання: підручник, картки.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Запитання до учнів.

—    Які члени речення називаються однорідними?

—    Які розділові знаки ставляться при однорідних членах речення?

3. Робота з картками. (Працюють три учні.)

Картка № 1

Переписати речення, поставити, де потрібно, розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення.

Пахло м’ятою чебрецем материнкою. Я в царстві трав річок і таємничих озер. І все було палким в годину творчу і небо і земля і камінь і різець і серце майстра.

Картка № 2

Переписати речення, поставити, де потрібно, розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення і узагальнювальне слово.

Учні збирали різні фрукти груші сливи яблука. Радощі і чорну днину все я з вами розділю. Природа довго боролась шуміла протестувала і не хотіла коритись.

Картка № 3

1. Переписати речення, поставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення і узагальнювальне слово.

На будинках деревах парканах усюди червоний відблиск.

2. Придумати речення за схемами:

image7

4. Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, підкреслити однорідні члени речення і узагальнювальне слово.

Скрізь червоно: на небі, на узгір’ях і на горі.

У похід вирушили вчителі і старшокласники.

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником.

Вправа 151.

Завдання: прочитати речення з виділеними словами. Кого вони називають?

2. Слово вчителя.

Звертання — це слово або сполучення слів, які називають особу або предмет, до якого звертається мовець.

У вимові звертання виділяється паузою, на письмі комами чи знаком оклику. Звертання не є членом речення. Воно буває поширеним і непоширеним.

3. Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, поставити розділові знаки, знайти звертання. Поширене воно чи ні?

Діти, які види легкої атлетики ви знаєте?

Займайся спортом, дорогий учню!

Отже, можемо зробити висновок, що звертання, вжите в однині, виражається іменником у кличному відмінку.

4. Творча робота.

Завдання: придумати речення зі звертанням.

5.       Самостійна робота.

За дання: списати речення, ставлячи слова, що в дужках, у формі звертання. Поставити розділові знаки.

Допоможіть мені (учитель) обрати спортивну секцію. (Лікар) порадьте, будь ласка, комплекс вправ для виправлення статури. (Микола) давай подивимось чемпіонат світу з баскетболу.

6. Робота з таблицею «Вставні слова. Розділові знаки при вставних словах».

Вправа 158.

Вставні слова — це такі слова або сполучення слів, якими мовець виражає своє ставлення до того, про кого чи про що він повідомляє.

7. Робота за підручником.

Вправа 159 (усно).

Завдання: самостійно скласти речення зі вставними словами: на щастя, напевно, отже, кажуть.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Узагальнююча бесіда.

—    Що таке звертання?

—    Як звертання виділяється на письмі і в усному мовленні?

—    Які слова називаються вставними?

—    Як вони виділяються на письмі і в усному мовленні?

—    Чи можуть бути звертання і вставні слова членами речення?

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 17, вправа 161.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити